اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

سیستم تصفیه پساب صنعتی

لفظ پساب به بازمانده‌ها و دورریزهای قالبا مایع محلی، شهری یا صنعتی اطلاق می‌شود. نحوه جمع آوری و دورریزی آن در هر منطقه، بسته به آگاهی محلی نسبت به محیط زیست تفاوت می‌کند.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

سیستم‌های فاضلاب برای جمع آوری آب‌های سطحی و یا فاضلاب‌های صنعتی در مجتمع‌های بزرگ صنعتی از حائز اهمیت بسیار زیادی می‌باشد، زیرا نفوذ سیالات به عمق خاک باعث وارد شدن لطمات سخت به پایه‌ها و تاسسیات زیر زمینی را می‌شود.

از مهمترین دلایل جمع اوری آب و فضلاب های صنعتی، خوردگی، زنگ زدگی و آلودگی خاک است. لوله و اتصالات پلی اتیلن به دلیل وجود خواص ضد خوردگی و مقاومت در برابر انواع مواد شیمیائی می‌تواند راه حل مناسبی به منظورگردآوری و انتقال سیالات فاضلاب.

بیشتر بخوانید: تصفیه پساب شهری- تصفیه فاضلاب بهداشتی

کارکرد سیستم تصفیه پساب صنعتی و تصفیه فاضلاب انسانی:

1- انواع روشهای معمول تصفیه فیزیکی (Physical Treatment)

– اشغال گیری (Screening)

– دانه گیری (Crit removal)

– متعادل سازی وایستگاه پمپاژ (Equalization &Pumping Station)

– شناور سازی (floation)

– ته نشینی اولیه (Primary sedimentation)

2- انواع روش‌های معمول تصفیه فیزیکی و شیمیایی (Physical_chemical Treatment)

از روشهای فیزیکی، شیمیایی و یا ترکیبی از این دو روش بعنوان پیش تصفیه و یا بخش اصلی در پروسه تصفیه فاضلاب و آب مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که بطور مختصرحاوی:

– بسته شدن (coagulation)

– لخته سازی (Flocculation)

– ته نشینی فیزیک و شیمیایی (Physico_chemical sedimentation) در تصفیه فیزیک و شیمیایی عملیات تصفیه با استفاده از تزریق مواد منعقد کننده در واحدهای انعقاد و لخته سازی صورت می‌گیرد.

3- انواع روش‌های معمول تصفیه بیولوژیکی (Biological Treatment)

در این روش تصفیه پساب صنعتی، بنیان کار، فعال نمودن باکتری‌های هوازی است. در حضور اکسیژن کافی دیگر باکتری‌های بی هوازی رشد و تکثیر نیافته و به جای آنها باکتری‌های هوازی فعال می‌شوند و با تغذیه از مواد آلی موجود در فاضلاب و تجزیه آن، بار آلودگی را به مقدار قابل توجهی (بیش از 90 درصد) کاهش می‌دهند.

پکیج‌های طراحی و ساخته شده توسط فراآب بشکل موثری قادر به کاهش BOD,COD,P, N می‌باشند.

انواع پروسه‌های تصفیه بیولوژیکی هوازی مورد استفاده به شرح زیر است:

-فرایند لجن فعال (Activated sludge)

– فیلترهای چکنده (Trickling filters)

– تماس دهندهای بیولوژیکی دوار (Rotational biological contactor)

– فیلترهای مستغرق با هوادهی (Submerged aerated biofilters)

– فیلترهای غشایی (Membrane bioreactor)

باتوجه به مشکلاتی که در سالیان گذشته پساب‌های صنعتی برای آبهای زیرزمینی ایجاد کرده‌اند تصفیه پساب صنعتی به یک الزام محیط زیست تبدیل شده است برای کاهش صدماتی که پساب‌های صنعتی به محیط زیست وارد می‌نمایند و از طرفی باتوجه به این که مشکل کم آبی فراگیر شده است و باید تا جای که می‌شود صرفه جویی کرد.

با نصب پکیج تصفیه پساب صنعتی هم می‌توان مشکل کم آبی را حل نمود و هم این که مشکلات محیط زیست را به حداقل خود رساند.

به عنوان مثال یک کارخانه تولید رنگ می‌تواند ۵۰۰ هزار لیتر و شاید هم بیشتر تولید پساب صنعتی داشته باشد که وارد کردن این پساب می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به آب و سفره‌های زیر زمینی وارد نماید و از طرفی در این برهه از زمان که کشاورزان به خاطر کم بود آب کشاورزی را رها کرده‌اند هدر رفت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار لیتر برای یک کارخانه می‌تواند زنگ خطری برای بهینه سازی مصرف آب باشد.

به همین دلیل این قابلیت وجود دارد که پساب‌های صنعتی را تصفیه نمایم و آن را در ابتدای مسیر استفاده کنیم و یا این که به استاندارد کشاورزی برسانیم که بتوانیم مجدد از آن برای مصارف کشاورزی استفاده کنیم. در بدترین حالت ممکن اگر پساب فوق العاده کثیف باشد می‌توانیم با تصفیه پساب می‌توانیم حداقل مشکلات محیط زیستی آن را به حداقل ممکن برسانیم.

شرکت آتیه انرژی تلاش با اجرای پروژه‌های خوب مفتخر است بتوانیم کمک خوبی به صنعت آب و همچنین محیط زیست نماید.

قبل از این که بخواهیم یک پیشنهاد مالی و فنی در مورد تصفیه پساب صنعتی صادر کنیم حتماً نیاز به در دست داشتن آنالیز کامل از پساب داریم و همچنین باید مشخص شود که دقیقاً روزانه چه ظرفیتی از پساب قرار است تصفیه شود.

خواهشمند است جهت مشاوره با تلفن‌های شرکت تماس بگیرید.

 

4/5 - (1 امتیاز)

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا