اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

چگونگی پیدایش علم تصفیه فاضلاب

چه زمانی فکر تصفیه فاضلاب بوجود آمد

یکی از محصولات ناخواسته پیشرفت جوامع بشری، تولید فاضلاب است، که برای حفظ محیط زیست، باید به نحو مطلوبی مدیریت شود. برای این منظور، علم تصفیه فاضلاب شکل گرفته است.

هدف از تصفیه فاضلاب عبارت است از به کارگیری مجموعه­ای از روشها و فرآیندهای تصفیه، برای کاهشِ آلودگی فاضلاب، به گونه­ای که بتوان پسابِ حاصل از فرآیند تصفیه را به صورت ایمن به محیط زیست تخلیه کرد (دفع پساب)، و یا مجدداٌ از آن استفاده نمود (بازیابی پساب).

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

موارد استفاده پکیج تصفیه فاضلاب

اگر حجم فاضلاب تولیدی کم باشد، برای تصفیه فاضلاب از پکیج تصفیه فاضلاب استفاده می­شود. پکیج تصفیه فاضلاب، واحدهای کوچک تصفی i هستند که بصورت پیش ساخته و پیش مهندسی شده، درظرفیت­های پایین طراحی و ساخته می­شوند و سپس با کامیون به محل نصب حمل می­شوند.

قطعاتِ مختلفِ این پکیج‌ها در کارگاه ساخته می‌شوند، و سپس مونتاژ نهاییِ قطعات در محل کارگاه و یا در محل نصب (بسته به حجم پکیج) انجام می‌شود.

هرچه حجم فاضلابِ تولیدی بیشتر باشد، ساخت پکیج در مقابل احداثِ تصفیه خانه، غیر اقتصادی‌تر خواهد بود، بنابراین استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب، در مورد فاضلاب‌های با دبیِ بالا (مثل فاضلاب‌های شهری) کاملاً غیر اقتصادی است.

برعکسِ این موضوع نیز صادق است. یعنی برای فاضلاب‌های با حجم کم، احداثِ تصفیه خانه باعث افزایش هنگفت هزینه‌ها می­شود. معمولاً اگر حجم فاضلاب تولیدی، کمتر از 500 مترمکعب در شبانه روز باشد، توصیه می‌شود از پکیج تصفیه فاضلاب استفاده شود، ولی در حجم­های بیش از 500 مترمکعب در شبانه روز، احداث تصفیه خانه توصیه می­شود.

بیشتر بخوانید: تأثیر شیرین کردن آب بر عملکرد پسته

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب از دهه 1960 میلادی مرسوم شد، و با توجه به کمبود منابع آبی کره زمین، و افزایش آلودگی محیط زیست، استفاده از این پکیج‌ها روز به روز افزایش پیدا می­کند.

از آنجایی که طراحی این پکیج‌ها بصورت فشرده انجام می­شود، در نتیجه فضای کمتری را اشغال کرده و هزینه مقرون به صرفه‌تری دارد. سرعت ساخت، نصب و راه اندازی این پکیج‌ها، از ویژگیهای خوب این سیستم‌ها است.

همچنین بهره برداری از این پکیج‌ها راحت است و نیروی انسانی کمی نیاز دارد. از نظر نوع فاضلابِ تولیدی، پکیج تصفیه فاضلاب به دو دسته تقسیم می‌شوند: پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی، و پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی.

مقایسه پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی و پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی

پکیج‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی برای مناطق مسکونی، شهرک‌ها، مجتمع‌های تجاری و اداری، مدارس، و… طراحی و ساخته می­شود، حال آنکه پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی برای فاضلابِ تولیدی در مراکز صنعتی و تولیدی مختلف از جمله کارگاه‌ها، کارخانجات، نیروگاه‌ها و… طراحی و ساخته می‌شود.

البته فاضلاب بهداشتیِ تولیدی توسط پرسنل در صنایع مختلف، جزء دسته نخست فاضلاب‌ها (فاضلاب بهداشتی و انسانی) می باشد.

روش‌های تصفیه فاضلاب در پکیج‌های تصفیف، بسیار متنوّع هستند. بسته به منبعِ تولیدِ فاضلاب، روش تصفیه متناسب با فاضلاب نیز انتخاب می­شود. جنس پکیج تصفیه فاضلاب نیز یکی از پارامترهای مهم تصمیم­گیری در طراحی است.

این پکیج‌ها در جنس‌های مختلف (فلزی، بتنی، پلی اتیلنی) ساخته می­شوند. بسته به شرایط آب و هوایی و محیطی، هزینه، فضای در دسترس برای نصب تجهیزات، و… جنس پکیج مورد نظر تعیین می­شود.

با توجّه به اینکه مشکل آب در ایران یک مشکل جدّی است، استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب برای مناطق و صنایع مختلف کشور توصیه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا