اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

تأثیر شوری آب و کاهش تولید پسته

تأثیر شوری آب و کاهش تولید پسته و نتیجه استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی یا آب مغناطیسی

از پسته به عنوان گیاهی بادوام در برابر شوری یاد می‌شود. درست است که این نکته یک نقطه مثبت برای درخت پسته محسوب می‌شود اما در برخی موارد باعث بروز اشتباهات محاسباتی و همچنین اظهار نظرهای نادرست و ناروا شده است به صورتی که برخی از افراد این تصور را می‌کنند که افزایش شوری آب هیچ ممانعتی برای رشد درخت و تولید پسته درست نمی‌کند.

بدلیل عدم شناخت این افراد نسبت به آبهای شور، آب‌های ۵ یا ۶ هزار میکروموس را نسبت به آب آشامیدنی شور به حساب نمی‌آورند و به این دلیل که این آب‌ها اثر سو بر تولید پسته ندارند، بر این اساس به این نتیجه می‌رسند که که شوری آب تأثیر منفی بر تولید نخواهد داشت.

این در شرایطی است که که مطالعات موسسه تحقیقات پسته کشور حاکی از ان است که، شوری آب فقط تا مرز ۸۰۰۰ میکروموس بر سانتیمتراثر سو بر تولید پسته نداشته اما از این حد به بعد باعث کم شدن کارایی و بازدهی می‌شود.

برآورد تابع تولید آب در موسسه تحقیقات پسته کشور حاکی از آن است که که زیاد شدن شوری آب از مرز ۸۰۰۰ به به بعد به شرح جدول ۱ عامل کم شدن کارایی پسته می‌شود. این جدول بر پایه مقدار مصرف آب ۸۵۰۰ متر مکعب در هکتار در سال مدون شده است.

برای باغات پسته با خاک‌های سبک و متوسط و ارقام فندقی، احمد آقایی و اکبری، استفاده از آب باشوری های بیشتر از ۱۸۰۰۰ میکرو موس توجیه اقتصادی ندارد. زیرا مقدار کارکرد در هکتار محصول کمتر از مقدار معادل هزینه جاری (۳۶۰ کیلوگرم در هکتار) است.

بنابراین خاموشی چا ها با EC های بالاتر از ۱۸۰۰۰ برای تمام خاک‌ها و تمام ارقام پسته سفارش می‌شود. برای باغات با بافت خاک سنگین و رقم کله قوچی این آستانه اقتصادی حتی کمتر می‌باشد. بر اساس نتایج جدول ۱، آبیاری باغات پسته با خاک سنگین و رقم کله قوچی با آب‌های با EC های بیشتر از ۱۵۰۰۰ به صرفه اقتصادی نیست.

برای دستیابی به آب‌های شیرین برای تولید پسته استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن کشاورزی توصیه می‌شود و باعث شود تا بازدهی تولیدمحصول درهرهکتار افزایش یابد وایضا از خشک شدن درختان ب دلیل شوری ممانعت به عمل بیاورد.

لطفا وارد پیج اینستاگرام شرکت شوید ، ما رو فالو کنید و استوری های هر روزه ما رامشاهده بفرمایید.لینک پیج اینستاگرام 👇👇👇

http://www.instagram.com/atie_energ

توصیه می شود مستند بالا با دقت مشاهده شود .در این مستند علمی درباره تاثیرات آب مغناطیس در کشاورزی توضیحاتی ارائه شده است .ضمنا در این کلیپ مصاحبه با کشاورزانی که مشکل شوری آب داشته و با نصب پکیج اب مغناطیسی شرایطشان بهتر شده است

برای مقابله با شوری آب در باغ پسته دو راه وجود دارد:

الف: بکار گیری ازدستگاه تصفیه آب کشاورزی (آب شیرین کن کشاورزی اسمزمعکوس RO)

در مورد استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی جهت استفاده از باغات پسته باید ظرفیت آبی را که می‌خواهیم در شبانه روز تصفیه کنیم محاسبه نماییم و سپس با داشتن آنالیز آب دقیق طراحی آب شیرین کن کشاورزی را با دقت بالا انجام دهیم تا بتوانیم از مزایای بهره بردن از آب سبک در کشاورزی استفاده نماییم.

با توجه به اینکه خروجی آب دستگاه آب شیرین کن تی دی اس پایینی دارد و درخت پسته مقاوم به شوری است توصیه می‌شود مقداری از آب خروجی دستگاه تصفیه آب را با آب ووردی به دستگاه میکس نماییم تا میزان پساب دستگاه پایین بیاید.

با توجه به اینکه توانایی دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس یا RO در به حداقل رساندن املاح و شوری مضر آب بسیار بالا می باشد ( ۹۵ تا ۹۸ درصد کل املاح موجود در آب را حذف می‌کند) در وهله اول به کارگیری این دستگاه توصیه می شود البته لازم به ذکر است که نصب این دستگاه نیازمند هزینه اولیه و هزینه نگهداری می باشد که برای محصولات با ارزش کشاورزی گلخانه‌ای مانند پسته گوجه و توت فرنگی صرفه اقتصادی دارد

ب: از پکیج مغناطیسی به منظور کاهش تاثیرات منفی شوری آب میتوان استفاده نمود.

در صورتیکه کشاورزان نتوانند سرمایه اولیه نصب آب شیرین کن را تهیه کنند نباید نسبت به شوری آب بی تفاوت باشند و باید شوری آب را مدیریت کنند که مبادا بعد از مدتی خاک نیز شور شود و غیر قابل استفاده شود.

یکی از راه‌های مدیریت شوری آب و خاک استفاده از پکیج مغناطیسی می‌باشد که در این روش با ایجاد یک میدان مغناطیسی حلالیت آب بالا می‌رود و تاثیرات مثبتی روی آب ایجاد می‌شود که باعث می‌شود تاثیرات منفی شوری آب به حداقل ممکن برسد

تاثیراتی که آب مغناطیسی بر روی بالا رفتن کیفیت محصول پسته می گذارد عبارت است از:

  • تناژ پسته در هر هکتار بالا میرود
  • در آبیاری مغناطیسی رشد سرشاخه ها بهتر می‌شود و محصول متفاوت تر می شود نسبت به آبیاری معمولی
  • اونس پسته بالاتر می‌رود و خندانی آن نیز به مراتب بیشتر می‌شود
  • پوکی  پسته کمتر می‌شود ماندگاری برگ‌های پسته بیشتر می‌شود

تکنولوژی آبیاری مغناطیسی در باغات پسته به مقاومت گیاه در برابر شوری کمک محسوسی میکند

همانطور که پیش تر توضیح داده شد تنها راه حذف کامل شوری آب استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد اما زمانی که کشاورز توانایی مالی برای استفاده از این دستگاه را ندارد نمی تواند محصول زیر کشت خود را با آبی که شرایط مناسبی ندارد رها کند وجود پکیج مغناطیسی دقیقاً در همین زمان الزامی می شود.

عملکرد این دستگاه به گونه ای است که هنگامی که از این پکیج مغناطیسی استفاده می شود آب درون لوله از این پکیج عبور کرده و با ایجاد قطب مثبت و منفی و اعمال آن به آب باعث خنثی‌سازی یون ها می شود و در اصطلاح آب یونیزه یا مغناطیسی می شود از فواید استفاده از این آب در کشاورزی و به خصوص در پسته می توان به زودرس شدن برداشت محصول افزایش نفوذ پذیری آب در خاک و آبیاری بهتر ریشه بهبود ۳۰% و به بالا در ظاهر رنگ و کیفیت محصول و به خصوص در آبیاری قطره ای رسوب نگرفتن منافذ نازل ها و پخش کننده ها و همچنین بهبود راندمان آن می گردد

جهت درک بیشتر نحوه تاثیرگزاری آب پردازش شده مغناطیسی روی محصولات کشاورزی سه عدد فیلم پایین را با دقت مشاهده بفرمایید

فیلم اول : تاثیر آب مغناطیسی روی نخل خرما-در این مستند کشاورز بوشهری بعد از نصب پکیج آبیاری مغناطیسی به نتایج خوبی دست پیدا کرده اند که اعلام رضایت میفرمایند

در این مستند به شهرستان وحدتیه استان بوشهر رفته ایم و مصاحبه ای با آقای سید محمد رضا موسوی داشته ایم
لازم به ذکر است ای سی آب چاه ایشان ۱۲ هزار می باشد
ایشان یک سال و نیم پس از نصب پکیج آب مغناطیسی به نتایج ذیل رسیده اند که در این مستند به آنها اشاره نموده اند

درشت شدن دانه های خرما و به تبع آن افزایش تناژ پرداشت محصول

رنگ خرما شفاف تر شده است و ماندگاری آن در سردخانه نیز ببشتر شده است

کاهش شوری سطح خاک به دلیل بالا رفتن نفوذپذیری آب و همچنین جذب بهتر

بیشتر شدن طراوت و شادابی نخل ها

کاهش محسوس تعداد شاخه های خشکیده درخت

زودرسی ۱۵ الی ۲۰ روزه نسبت به باغات نخل مجاور

 

فیلم دیگری که مشاهده آن میتواند برای کشاورزان عزیز مفید باشد گوشه‌ای از مستند تاثیرات آب مغناطیسی است که از برنامه ثریا از شبکه یک سیما پخش شده است .

 

مشاهده مستند دیگری نیز توصیه می شود که  شهرستان برازجان تهیه شده است. در این مستند به  مزرعه ده هکتاری آقای حاج کرم ذوفنون رفته ایم ، ایشان  در آب شور با ای سی بالای ۴۲۰۰ گوجه فرنگی کشت کرده است.و نتایجی که کسب کرده اند بسیار رضایت بخش بوده

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس های شرکت در تماس باشید

  • 02188420878
1/5 - (2 امتیاز)

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    این آب موتور کشاورزی است راهکار شما جهت رفع شوری چیه و قیمت دستگاه شیرین کن چنده؟
    pH =7.11
    EC=17530
    TDS=11219
    Cl=5573
    Ca=2554
    سختي كل=4430
    قلیایت متیل=١٢٣

  2. سلام و عرض ادب.محمدی از ایلام مزاحم وقت شریفتان میشم.در منطقه ای هستیم که ارتفاع از سطح دریا ۱۰۰۰ متر.بارش سالیانه ۴۷۰ میلی متر.۳۳درجه عرض جغرافیای و ۴۷ درجه طول شرقی..اب رودخانه با شوری ۷۰۰وسختی کل ۳۰۰‌وph7.5.تی دی اس ۴۳۰.sum 7.5.بسیاررر ممنون میشم بفرمایید چه درختی بکارم.در ضمن تابستان تا ۵۵درجه و ۶۰ درجه گرم میشه و زمین کنار رودخانه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا