اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

روش های تصفیه آب و تاریخچه آن

مقدمه ای بر روش های تصفیه آب

درباره روش های تصفیه آب از زمان های قدیم جمعیت ها و شهرهای بزرگ در کنار آبهای بزرگ ایجاد شده است ولی همیشه تعریف صحیح و کامل از کیفیت این عنصر با ارزش در دست نبوده است.

ولی تاریخ روش های تصفیه آب همیشه حاکی از این بوده است که انسانها نلاش کرده اند برای تصفیه آب و حذف ذرات مزاحم در آن اعم از ظعم و بو و رنگ و دیگر ذرات موجود در آب که آب برای استفاده مشکل ایجاد می کرده است و در نهایت به این نتیجه رسیده اند که حواس شش گانه بیشتر نمی تواند به درستی در باره کیفیت آب نظر دهند.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

با توجه به سوابقی که در دست است مطالعات در زمینه بهتر شدن آب به حدود 5000 سال قبل از میلاد مسیح شروع شده است و در مستنداتی که بر جای مانده درباره روش های تصفیه آب نشان می دهد که از ذغال چوب برای بهتر شدن کیفیت آب استفاده می کردند و یا آب را در جلوی نور خورشید قرار می دادند و یا آب را می جوشاندند که بر روی کیفیت آب تاثیری نگذارد.

بیشتر بخوانید: روش گندزدایی در تصفیه فاضلاب

روش های تصفیه آب در زمان ایران و مصر باستان

مصری ها هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح از آلوم برای تصفیه کردن آب و ته نشین نمودن املاح محلول در آب استفاده کرده اند. با توجه به شرایط اقلیمی و به راحتی در دسترس بودن آب با کیفیت و بدون املاح دلیلی بوده است.

برای اینکه ایرانیان نیازی به تصفیه آب از بقایای قاضلاب شهری در عصر هخامنشیان به این نتیجه رسیده اند که از بعضی نقاط ایران نیز تصفیه به روش های سنتی صورت گرفته است در سال های بعد تلاش شده از فیلتر های تصفیه آب صنعتی و صافی استفاده شود صحبت کاهش املاح داخل آب دریا است.

تلاش برای کاهش میکرو اُرگانیستم ها در روند تصفیه آب

سالها بعد که بشر میکروسکوب را اختراع کرد توانست با وجود آلودگی های میکروبی و میکروارگانیزم در آب پی ببرد که سعی و تلاش زیادی صورت گرفت .

بحث کاهش میکرو ارگانیزم ها در آب که میتوان به فیلتر هایی اشاره کرد که در آن از مواد پشمی ، اسفنجی و کربن اشاره کرد. که در نهایت مجر به ساخت فیلتر های شد که در آن از ماسه استفاده میکردند و سپس توسط … آب سالم را بین شهروندان تقسیم می کردند.

در سال های 1900 میلادی فیلتر شنی انتخاب اول جهت تصفیه آب بود ولی یکی از مشکلاتی که این فیلتر ها در ابتدا داشته اند سطح بزرگی بود که نیاز داشت که همیشه جزو معایب آن به حساب می آمده است. کم کم که جمعیت شهر ها رو به افزایش رفت و نیاز به آب تصفیه شده با ظرفیت بالا بیشتر شد.

نیاز به زمین های با مساحت بالا  برای اطراف تصفیه خانه ها داشت. بعد از مدتی و با پیشرفت علم فیلتر شنی،سرعت بالا،در بازار آمد که باعث شد که هم افزایش ظرفیت را داشته باشیم و هم مساحت مورد نیاز را کاهش دادند.

در انتهای قرن 19 بیماری های بسیاری شیوع پیدا کرد که پس از بررسی های صورت گرفته متوجه شدند که علت این بیماری ها آلودگی هایی است که در آب و یا پساب وجود دارد.

بعد از آن بود که کلر به عنوان یک ضد عفونی کننده مناسب در جهت تصفیه آب مورد استفاده قرار گرفت و از آن به بعد از این روش استفاده شد که هم اکنون کلر در دنیا از پرکاربردترین مواد جهت تصفیه آب است و باعث از بین رفتن بیماری های زیادی در آب گردید.

کمک تکنولوژی در روند تصفیه آب

سپس تکنولوژی تبادل یون نیز به چرخه تصفیه آب اضافه شد که از این روش برای حذف کامل املاحی مانند سرب و بعضی از فلزات سنگین استفاده میشد. در نهایت با پیشرفت روز به روز علم تکنولوژی های دیگر مانند اسمز معکوس و سیستم ازن به مبحث تصفیه آب نیز اضافه شد.

با توجه به پیشرفت صنایع و در نهایت آن افزایش آلودگی های محیطی روز به روز پیشرفت های بیشتری در صنعت تصفیه آب واردش که بیشتر کمک کند که آب سالم تری داشته باشیم.

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا