اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

سیستم یو وی uv و انواع لامپ یو وی UV

بررسی سیستم یو وی uv و انواع لامپ یو وی

سیستم یو وی uv یکی از چهار روشی است که باعث حذف آلودگی میکروبی می‌شود با این تفاوت که نه چیزی از آب می‌گیریم نه چیزی به آب اضافه می‌کنیم. بلکه توسط اشعه ماوراء بنفش بوسیله نور لامپ که با درجه 40 درجه حرارت و یک نوع انرژی نوری می‌باشد. میکروب‌ها و یا ویروس‌های داخل موجود در آب را از بین می‌برد.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

سیستم یو وی uv امروزه برای ضدعفونی کردن آب از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که لامپ uv یکی از آن چند روش می‌باشد که باعث از بین بردن میکروب‌ها و جلوگیری از رشد آن‌ها می‌باشد.

سیستم یو وی uv دارای یک تنه استیل می‌باشد که لامپ uv درون آن قرار می‌گیرد وبوسیله برق تک فاز روشن می‌شود این تنه استیل یک ورودی دارد که آب از داخل آن وارد شده بدون اینکه با خود لامپ تماسی حاصل کند از طرف دیگر خارج می‌شود و عمل میکروب کشی را توسط اشعه ماوراء بنفش انجام می‌دهد. درضمن باید در نصب آن توجه داشته باشیم که آب به داخل لامپ نفوذ نکند.

بیشتر بخوانید: سوپر جاذب کشاورزی استاکوزورب

برای عملکرد بهتر uv از زلال بودن و شفاف بودن آب باید مطمعن باشیم تا تاثیرگذاری اشعه بر روی آب بهتر باشد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است طول موج اشئه ماورای بنفش حد فاصل 240 تا 270 نانومتر قرار دارد که مناسبترین عملکرد برای حذف تمامی میکرو اورگانیسم ها و برای ضد عفونی کردن آب و تمامی ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌باشد.

عملکرد uv به گونه‌ای می‌باشد که باعث جذب فتون های با انرژی بالای uv به وسیله dna می‌باشد که با ترکیب شدن این دو باهم جلوی رشد میکرو ارگانیسم‌ها را گرفته و آنها را به طور کلی از بین می‌برد.

دستگاه uv که با پرتو اشئه ماورای بنفش توسط لامپ‌های جیوه با فشار کم در طول موج 240 تا 270 نانومتر ساخته می‌شود

که باعث از بین رفتن میکروبهای بیماری زا می‌باشد. که با عقیم کردن میکرو ارگانیسم‌ها از رشد انها جلوگیری می می‌نماید.

شدت اشئه متناسب با طول زمان تابش و شدت تابش می‌شود که دوز مناسب برای از بین بردن میکروب‌ها و ضد عفونی کردن آ ب از 1300 میکرو وات ثانیه بر سانتی متر مربع الی 30000 میکرو وات بر ثانیه بر سانتی متر مربع برای تمامیه باکتری‌ها و تعدادی از ویروس‌ها متغیر می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین فواید UV این است که میکروب‌ها را بدون اضافه کردن چیزی به آب حذف می‌کند در صورتی که کلر وقتی به آب اضافه می‌شود ترکیبات مضری تولید می‌کند و یو وی نیاز به مخزن ذخیره ندارد.

مزایای پکیج uv عبارتنداز:

1- حذف وکشته شدن تمامی میکروب‌ها و تا 99 درصد مقاوم نسبت به کلر

2-در همان لحظه آب به طور کامل ضدعفونی می‌شود.

3-نصب آسان آن در مسیر لوله آب

4-سرویس و نگهداری بسیار ساده

معایب پکیج uv عبارتنداز:

1-عدم تشخیص باقی مانده میکروب‌ها

2-عدم تشخیص عملکرد در شرایط مختلف

3-غیر مناسب بودن برای مواد عالی

4- برای اشیاء گوناگون تأثیر یکسانی ندارد

بیشتر بخوانید: سنتز نانوکامپوزیت برای تصفیه پساب

کاربرد واستفاده لامپ uv عبارتند از:

مورد استفاده در منازل؛ رستوران‌ها؛ هتل‌ها؛ کشتی‌ها؛ بیمارستان‌ها؛ آزمایشگاه‌ها؛ تمامی صنایع خوراکی وبهداشتی و داروسازی؛ دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی یا اسمز معکوس

روش‌های دیگری نیز برای حذف آلودگی میکروبی وجود دارد که در متن‌های بعدی ارسال خواهد شد

ولی حتماً برای تشخیص دوز دقیق سیستم یو وی uv نیاز به انجام آزمایش میکروبی می‌باشد که دقیق میزان میکروب موجود در آب مشخص شود لذا باید بعد از اینکه یو وی را نصب کردیم اقدام به نصب لاشه گیر نیز کنیم که نسبت به حذف کامل میکروب‌ها اقدام شود

بسته به نوع آلودگی میکروبی آب، مش‌های فیلتر میکرونی متفاوت خواهد بود.

البته اگر آنالیز میکروبی مشخص شود شاید یو وی به تنهایی پاسخگوی حذف آلودگی میرکوبی نباشد که باید از روش‌های دیگر هم استفاده شود روش‌هایی مانند تزریق ازن یا استفاده از پکیج کلر زن

البته اگر دستگاه تصفیه آب باشد باید مراقب کلر بود چون وارد شدن کلر به ممبران باعث آسیب به آن‌ها می‌شود که در این صورت باید از متابی سولفید سدیم استفاده کنیم که کلر حذف شود در استفاده از ازن هم باید بعد از آن تزریق متابی سولفید داشته باشیم

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا