اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

بایوساید ویژه ممبران

بایوساید ویژه ممبران؛ محلول شستشو و ضدعفونی کننده ممبران و مسیر لوله

درباره بایوساید ویژه ممبران ، چنانچه غلظت یک نمک از حلالیت آن در شرایط محلول بالاتر رود تشکیل رسوب آغاز می شود. فرآیند ته نشینی تا زمانی که یون‌ های تشکیل دهنده نمک در محلول به صورت فوق اشباع است ادامه خواهد یافت.

تصفیه مقدماتی برای جلوگیری از آلودگی غشا شوند. برای هر نوع دستگاه اسمز معکوس لازم است. عوامل زیادی می توانند باعث آلودگی ممبران شوند. از جمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. رسوب گرفتگی ممبران
  2. آلودگی ممبران ناشی از اکسیداسیون
  3. آلودگی ناشی از مواد آلی

رسوب گرفتگی ممبران:

رسوب گرفتگی ممبران تصفیه آب صنعتی ناشی ازبه اشباع رسیدن بعضی از نمک ها در آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس است. چون نمک‌ های محلول در اینجا معمولاً دو تا چهار برابر غلیظ تر می شوند. حلالیت نمک ‌های کم محلول مطرح در اسمز معکوس پس از به اشباع رسیدن این نمک ‌ها شروع به ته نشین شدن روی ممبران میکنند.

مهمترین نمک کم محلول معمولاً کربنات و سولفات کلسیم است با به کار بردن روش‌ هایی مثل کاهش سختی آب و روی با آهک زنی یا استفاده از رزین‌ های سدیم میتوان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

اما استفاده از رزین ها به علت هزینه زیاد و گاهی بخاطر ایجاد مشکل آلودگی محیط زیست جندان مطلوب نیس اگر درصد تغلیظ به گونه‌ای کنترل شود که عملاً این نمک ‌ها به حدا شباع نرسند (با افزایش دبی جریان آب شور و کاهش دبی آب تصفیه شده) میتوان از مشکل ایجاد رسوب کربنات کلسیم این است که PH آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس کنترل شود.

رسوب کربنات کلسیم در المان های انتهایی سیستم نیز می تواند تشکیل شود که درصورت توقف طولانی مدت RO دی اکسیدکربن فوق اشباع تمایل به خروج از محیط آبی را پیدا می کندکه متعاقب آن  ph افزایش می یابد چون طبق رابطه زیر باعث مصرف شدن PH میشود. در نتیجه افزایش ph  رسوب کربنات کلسیم در المان های انتهایی سیستم تشکیل می شودکه این رسوب دردراز مدت میتواند باعث افزایش نرخ هیدرولیز غشاء استات سلولز شود و بر عمر مفید المان های انتهایی سیستم تاثیر منفی بگذارد.

اما کاهش غلظت یون سولفات عملاً غیرممکن است بنابراین برای جلوگیری ازبه اشباع رسیدن سولفات کلسیم باید دبی آب تغلیظ شده خروجی از دستگاه را افزایش داد و یا باید از مواد ممانعت کننده گیاهی استفاده کرد. این مواد را میبایست به آب ورودی دستگاه اسمز معکوس تزریق کرد. این مواد این خاصیت را دارد که می تواند املاح اشباع شده سولفات کلسیم را به حالت محلول نگه دارد. مقدار ماده ممانعت کننده گیاهی لازم معمولاً کم و حدود 10ppm است.

مواد بازدارنده ترسیب مواد بسیار موثری در جلوگیری از آلودگی المان‌های ro به دلیل تشکیل رسوب میباشند. بدین صورت که این مواد در فرآیند تشکیل کریستال ها وارد شده و با جلوگیری از جذب یون‌ های فوق اشباع توسط هسته‌ های اولیه کریستال‌ ها از تشکیل کریستال‌ های درشت نمک جلوگیری مینمایند. به این ترتیب هسته‌های اولیه کریستال‌ها هرگز به اندازه یا غلظت کافی برای ترسیب نمیرسند.

همچنین اکثر مواد این گروه دارای خاصیت معلق نگه داشتن نیز می‌باشند عموماً کاهش بازدهی یا کارایی یک سیستم ro به واسطه آلودگی ناشی از فعالیت بیولوژیکی یا موادمعلق بسیار متداول تراز تشکیل رسوب درسیستم می باشد و این بخاطر کنترل نسبتاً آسان جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم  ro با اعمال پیش تصفیه مناسب است.

مواد ضدعفونی کننده ممبران فیلمتک برای عزیزانی که بخواهند چند روز دستگاه رو خاموش کنند مناسب است

این شرکت کلیه مواد مصرفی دستگاه تصفیه آب صنعتی را تأمین میکند اعم از:

  • آنتی اسکالانت
  • کلر
  • آنتراسیت
  • کربن اکتیو فیلتر کربنی
  • سیلیس فیلتر شنی
  • مواد شوینده ممبران
  • رزین تصفیه آب
  • فیلتر میکرونی
  • مواد ضدعفونی کننده ممبران
  • متابی سولفیت سدیم
4/5 - (1 امتیاز)

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا