اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

روش استفاده از آنتی اسکالانت

روش استفاده از آنتی اسکالانت

روش استفاده از آنتی اسکالانت به عنوان یک افزودنی آب پیش تصفیه در سیستم‌های اسمز معکوس، جلوی تشکیل رسوب در غشا را می‌گیرد. در سیستم‌های اسمز معکوس، آب با استفاده از غشاهای اسمز معکوس، نمک‌ها را از بین می‌برند. اما در طول زمان، رسوبات ناخالصی‌های فیلتر شده در سیستم‌غشا، آن‌را مسدود می‌کند و این پدیده را پوسته‌پوسته شدن غشا نامیده می‌شود.

برخی از رسوبات رایج که این پدیده را ایجاد می‌کنند شامل کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، آهن، سیلیس و سایر آلاینده‌های آلی هستند. عوارض این پدیده، گرفتگی غشا، مصرف انرژی زیاد، کاهش کیفیت آب و حتی تعویض غشا است. به همین دلیل، استفاده از آنتی اسکالانت، انتخاب و محاسبه دوز آن به‌عنوان یک راه‌حل موثر و حیاتی در این سیستم‌ها به‌شمار می‌رود. برای بهتر متوجه شدن باید به بررسی فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت بپردازیم .

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

نحوه استفاده از آنتی اسکالانت
روش استفاده از آنتی اسکالانت

در فرآیند پوسته‌پوسته شدن، رسوب ذرات بر روی غشا باعث مسدود شدن آن می‌شود. آب‌های طبیعی اغلب دارای غلظت طبیعی بالای یون‌های کلسیم، سولفات و بی کربنات هستند که بدون استفاده از ابزارهای بازدارنده رسوب، غشاهای سیستم اسمز معکوس و گذرگاه‌های جریان توسط این ترکیبات پوسته‌پوسته خواهند شد. در عملیات نمک‌زدایی، غشایی با نسبت بازیابی بالا می‌تواند باعث تبلور روی سطوح غشا شود. این انسداد سطحی منجر به کاهش شار نفوذی و راندمان فرایند و افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

بررسی روش استفاده از آنتی اسکالانت

روش استفاده از آنتی اسکالانت د قبل از ورود آب به غشای اسمز معکوس، برای استفاده از آنتی اسکالانت، آن را به آب تزریق می‌کنند و سپس از طریق سیستم ارسال می‌کنند. برای تمیز کردن رسوب، غشاها با آب با pH 2 یا 3 شستشو می‌شوند. انتخاب نوع و مقدار دوز تزریقی آنتی اسکالانت بستگی به حجم و وزن آنتی اسکالانت، دما و pH آب تغذیه دارد و باعث افزایش عملکرد و کارایی سیستم می‌شود.

مواد ضد رسوب یا آنتی اسکالانت به دلیل بار منفی خود با کریستال‌هایی با بار مثبت جذب می‌شوند و رشد رسوب را مانع می‌کنند. این مواد عمدتاً قبل از فیلتر کاتریج در سیستم‌های تزریق می‌شوند و مقدار استاندارد آنتی اسکالانت در سیستم‌های اسمز معکوس بین ۳ تا ۵ ppm است که معادل ۳-۵ لیتر در هر ۱۰۰ لیتر می‌باشد. البته مقدار استفاده شده از این مواد باید برای هر سیستم به صورت مناسب تعیین شود.

بیشتر یا کمتر از استاندارد استفاده کردن، می تواند بعداً اثرات منفی در مدار ایجاد کند. فاکتورهای متعددی در این زمینه مؤثر هستند. استفاده صحیح از آنتی اسکالانت، اهمیت بسیاری دارد و شرکت شیمیایی تصفیه، برای مواد تولیدی خود، نرم‌افزار اختصاصی برای تزریق و تشخیص مقدار مصرفی آنتی اسکالانت طراحی کرده است. شما می توانید با بخش پشتیبانی تماس گرفته و نسخه دموی این برنامه ویندوزی را تهیه کنید. آنتی اسکالانت، باعث از بین رفتن رسوب نمی شود، بلکه تنها رسوبات را از سطح لوله های مدار حذف و در موارد پیشرفته‌تر، روند تشکیل دوباره رسوب را کند می کند.

برای استفاده از آنتی اسکالانت، باید به این نکته هم توجه کرد که میزان آن به شدت به سختی آب منطقه وابسته است. در صورتی که آب دستگاه های اسمز معکوس غلظت یا سختی بالایی داشته باشد، حتما باید از کارشناسان ماهر در این زمینه کمک خواست.

روش استفاده از آنتی اسکالانت فلوکن

میزان مورد نیاز فلوکن برای جلوگیری از تشکیل رسوب در نمک های نامحلول به درجه بالای اشباع، در سیستم بستگی دارد. درجه بالای اشباع همچنین با گونه های یونی در آب تغذیه، شوری خوراک، دمای آب تغذیه، درصد آب بازیافتی و نوع غشا مرتبط است. قبل از فیلتر کارتریج نهایی، باید آنتی اسکالانت فلوکن به یک سیستم غشایی افزوده شود. فلوکن شامل یک ماده نگهدارنده است که تا زمانی که 1 قسمت از آن در 15 قسمت آب رقیق شود، نفوذ می کند. تمیز کردن دوره ای سیستم به عنوان بخشی از برنامه نگهداری توصیه می شود.

پیشگیری از رسوب روی ممبران با آنتی اسکالانت
روش استفاده از آنتی اسکالانت

انتخاب آنتی اسکالانت مناسب

استفاده از این ترکیبات در انواع مختلف آب های تغذیه بسیار مؤثر است. همه این مواد برای کنترل پوسته پوسته شدن غشا مفید هستند؛ البته می توان آنها را برای هدف خاصی یا کنترل نوع خاصی از پوسته نیز به کار برد. برای انتخاب آنتی اسکالانت، تست کیفیت بسیار مهم است. انتخاب و استفاده مناسب از آنتی اسکالانت برای بهینه سازی شرایط عملیاتی بسیار حائز اهمیت است. استفاده صحیح از این محصول می تواند در صرفه جویی در انرژی، کاهش فرکانس تمیزکاری، افزایش عمر غشا و کاهش هزینه های عملیاتی به کمک شود.

آنتی اسکالانت های معکوس اسمز در مدل ها و انواع مختلف اسیدی و قلیایی تولید می شوند. هر آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوبات مشخصی طراحی و تولید شده است. بنابراین، برای جلوگیری از تشکیل هرنوع رسوبات، نباید از یک نوع آنتی اسکالانت استفاده کرد. برای انتخاب آنتی اسکالانت مناسب، باید آب را برای تعیین نوع و غلظت آلاینده های آب آنالیز کرد.

برخی تکنسین ها برای جلوگیری از تشکیل رسوبات، از اسیدهای قوی استفاده می کنند که باعث کاهش طول عمر فیلتر ممبران و آسیب به سیستم و تجهیزات می شود. برای انتخاب آنتی اسکالانت مناسب، باید نوع آب ورودی را بررسی کرد و با توجه به نوع و غلظت آلاینده ها، آنتی اسکالانت مناسب را انتخاب کرد.

در صورت قصد خرید آنتی اسکالانت، توصیه می شود قبل از خرید، از مشاوره کارشناسان در این زمینه استفاده کنید.

 کاربرد آنتی اسکالانت

این مواد به عنوان افزودنی، قبل از عبور آب خوراک از سیستم غشایی، اضافه می‌شوند و با رسوبات واکنش می‌دهند و آنها را تجزیه می‌کنند. تشکیل رسوب در فرایند اسمز معکوس، شبیه به فرآیند کریستالیزاسیون است. این فرایند از دو رویداد اصلی هسته‌زایی و رشد کریستال تشکیل شده است که توسط خواص ترمودینامیکی و شیمیایی هدایت می‌شود. در رشد کریستال، هسته‌زایی مرحله‌ای است که در آن، مولکول یا اتم‌های املاح پراکنده می‌شوند و در حلال، شروع به تجمع به صورت خوشه‌هایی می‌کنند.

رشد کریستال‌ها باعث افزایش اندازه هسته‌ها می‌شود و در نهایت به دستیابی آنها به صورت خوشه‌های بحرانی می‌انجامد. حضور این مواد، در واقع، فرایند تبلور را متوقف می‌کند زیرا با پوشاندن هسته از رشد کریستال‌ها جلوگیری می‌کند. به طور کلی، حضور این مواد، واکنش بین کلسیم، منیزیم و بی‌کربنات را به تأخیر می‌اندازد. آب توسط سیستم تصفیه RO تصفیه می‌شود و پس رسوبی نیز تشکیل نمی‌شود. به‌دلیل مدت زمان کوتاه گذر آب در سیستم غشایی، از تشکیل رسوب نیز جلوگیری می‌شود.

 

دوز مورد نیاز آنتی اسکالانت

برای جلوگیری از تشکیل رسوب در غشای اسمز معکوس، نیاز به بازدارنده داریم که میزان مورد نیاز آن با غلظت ترکیبات مختلف در محلول آب نمک تعیین می‌شود. در این راستا، افزودن بازدارنده به جریان خوراک، تجزیه و تحلیل آب خام و پیش‌بینی کامپیوتری برای غشای های مورد نظر دخیل می‌شود. در بیشتر موارد، نرخ دوز آنتی اسکالانت بین ۲ تا ۵ میلی‌گرم در لیتر کافیست تا از پوسته‌پوسته شدن جلوگیری کند.

محاسبه دوز مورد نیاز آنتی اسکالانت

برای محاسبه دوز تزریقی این ترکیبات، لازم است مسائل زیر را در نظر بگیرید: حجم آنتی اسکالانت، وزن مخصوص آنتی اسکالانت، نرخ جریان خوراک، و حجم آب موجود در تانک. همچنین، میزان دوز تزریقی به آنالیز آب، نرخ جریان، منبع آب، pH، دما و نوع ممبران و پیکربندی سیستم اسمز معکوس بستگی دارد.

مزایا و معایب دوز آنتی اسکالانت

“انتی‌اسکالانت” یا Anti-Scalant، یک ماده شیمیایی است که برای کاهش و جلوگیری از تشکیل رسوبات در سیستم‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر به برخی از مزایا و معایب آن اشاره خواهم کرد:

مزایا:

  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات: استفاده از این ماده باعث کاهش تراکم رسوبات در لوله‌ها و دیگ‌ها می‌شود که منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات می‌شود.
  • افزایش بازدهی: در صورت استفاده از Anti-Scalant، بازدهی سیستم‌های صنعتی بهبود می‌یابد زیرا رسوبات کمتری در سیستم تشکیل می‌شود.
  • حفاظت از تجهیزات: با جلوگیری از تشکیل رسوبات، تجهیزات صنعتی محافظت می‌شوند و عمر آن‌ها بهبود می‌یابد.

معایب:

  • مصرف انرژی بیشتر: در صورت استفاده نادرست از Anti-Scalant، می‌تواند باعث افزایش مصرف انرژی سیستم شود.
  • نیاز به دقت در انتخاب نوع Anti-Scalant: هر نوع سیستم صنعتی و تجهیزات متفاوت هستند و باید به دقت نوع مناسبی از Anti-Scalant برای هر یک انتخاب شود. استفاده از نوع نادرست می‌تواند باعث خرابی سیستم شود.

بیشتر بخوانید

4/5 - (1 امتیاز)

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا