اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

چگونگی تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی چگونه انجام می شود؟

در فاضلاب بر مبنای سه روش کلی تصفیه فیزیکی، تصفیه شیمیایی و تصفیه بیولوژیکی طراحی و اجرا می‌گردد. فاضلاب‌های صنعتی که می‌تواند از خطرناکترین نوع فاضلاب‌ها هم محسوب شود به دلیل مصرف آب در فعالیتهای صنعتی و یا از منابع صنعتی و در طول مراحل مختلف تولید بوجود می‌آیند.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

تحقیقاً می‌توان گفت تمام صنایع وابسته به آب هستند و بدون آن ادامهٔ حیاتشان ممکن نیست. آب استفده شده در این صنایع شده به همراه مواد زائد سربار تولید تشکیل پساب را داده که می‌بایست این ژساب به نحو احسن تصفیه و سپس دفع گردد.

آلودگی پسابهای صنعتی به دلایلی نظیره: تنوع بسیار زیاد مواد شیمیائی مصرفی در صنعت و کاربرد روشهای گوناگون در تولید، کیفیت بسیار گوناگون و متنوع می‌باشد که این پساب‌ها بستگی زیادی به صنعت مربوطه دارد.

به عنوان مثال عناصری مثل مس، کادیوم، نقره و جیوه که از خطرناکترین نواع آلاینده‌ها می‌باشند در صنایع فلزی، فرایند تولید یا پوشش قطعات فلزی به وجود می‌آیند که اثرات ژنتیکی آن به اثبات رسیده است. یا در صنایع لبنیات مقدار زیادی چربی‌های محلول از بخش‌های مختلف واحد

تولید وارد فاضلاب شده و لزوماً بایستی با روش‌های مخصوص جداسازی و حذف گردد.

تقسیم بندی پساب‌های صنعتی به گروه‌های زیر:

  • پساب مربوط به خط تولید و یا فرایند صنعتی
  • پساب بخش تاسیسات، مربوط به فرایند تصفیه آب، زیر آب بویلر و برج خنک کن و تاسیسات عمومی.
  • پساب مربوط به شستشوی مخازن، محوطه، تخلیه ناگهانی و … که مشابه پساب خط تولید محسوب می‌گردد.
  • مادامی که ماهیت آلودگیهای فوق بعضاً متفاوت باشد روشهای تصفیه پساب صنعتی نیز متفاوت می‌شود

کیفیت و غلظت فاضلاب صنعتی

در مورد فاضلاب‌های صنعتی، اکثراً غلضت پساب را به وسیله ماده آلوده کننده‌ای مورد ارزیابی قرار می‌دهند از همین رو می‌بایست در آنالیز کیفی پسابهای صنعتی عوامل دخیل در این امر مورد محسابه قرار گیرد و تعیین بشود. با تمام این تفاسیر قسمت قابل توجهی از این پسابهای صنعتی از آلودگیهائی برخوردار هستند که توسط مواد آلی به وجود آمده‌اند (محلول یا نا محلول) که مهمترین شاخص آن آلودگی می‌باشند مشخص می‌شوند.

برحسب BOD و COD از روی مقادیر پارامترهای فوق می‌توان درجه و شدت آلودگی پساب صنعتی را به طور تقریبی تعیین نمود که در جدول زیر یک دسته بندی کلی جهت انواع فاضلاب صنعتی ارائه گردیده است.

غلضت فاضلاب      BODs

(mg/l)   COD

(mg/l)

رقیق        200 یا کمتر            400 یا کمتر

متوسط     300        600

غلیظ        500        1000

خیلی غلیظ 750 یا بیشتر 1500 یا بیشتر

مضاف بر آلودگیهای رایج که به آن پرداخت گردید بسیاری از ترکیبات دیگر در پسابهای صنعتی یافت می‌شوند که بعضاً بسیار خطرناک بوده و یا از برخی جهات مورد توجه قرار می‌گیرند.

لذا اولین قدم در تصفیه فاضلاب صنعتی انجام آنالیز کیفی و تشخیص نوع آلودگی پساب است. در مرحله بعد سیستم تصفیه فاضلاب متناسب نوع آلودگی موجود

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا