اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

ابیاری درخت پسته با اب شیرین و تاثیر عملکرد آن

قبل از اینکه مطالب این صفحه را مطالعه بفرمایید توصیه می شود به فیلمی که در ابتداری صفحه بارگذاری شده است توجه بفرمایید 

آیا میدانستید با مغناطیسی کردن آب در کشاورزی، میتوانید جذب عناصر از خاک را بالاتر برده، و شاهد کاهش مصرف آب، و افزایشِ برداشتِ محصول با کیفیتی بالاتر باشید؟

بهترین حالت برای رشد درختان و گیاهان، آبیاری با آب شیرین می‌باشد. درخت پسته نیز از این امر مستثنی نیست و برای رشد نیاز به آب شیرین دارد. ولی درخت پسته نسبت به بسیاری از محصولات، مقاومت نسبتاً بیشتری به شوری دارد. با شور شدن آب و بالا رفتن ای‌سی، برداشت محصولِ پسته، سیرِ نزولی خواهد یافت.

از پسته به عنوان گیاهی بادوام در برابر شوری یاد می‌شود. درست است که این نکته یک نقطه مثبت برای درخت پسته محسوب می‌شود، امّا در برخی موارد باعث بروز اشتباهات محاسباتی و همچنین اظهار نظرهای نادرست و ناروا شده است، به صورتی که برخی از افراد این تصور را می‌کنند که افزایش شوری آب هیچ ممانعتی برای رشد درخت و تولید پسته ایجاد نمی‌کند.

به دلیل عدم شناخت این افراد نسبت به آبهای شور، آب‌های ۵ یا ۶ هزار میکروموس را نسبت به آب آشامیدنی شور به حساب نمی‌آورند و به این دلیل که این آب‌ها اثر سوء چندانی بر تولید پسته ندارند، بر این اساس به این نتیجه می‌رسند که شوری آب تأثیر منفی بر تولید پسته نخواهد داشت.

این در شرایطی است که مطالعات در مورد درخت پسته حاکی از آن است که، شوری آب فقط تا مرز حدود ۸۰۰۰ میکروموس بر سانتیمتر اثر سوء بر تولید پسته ندارد، امّا از این حدّ به بعد باعث کم شدن کارایی و بازدهی درخت پسته می‌شود.

برای باغات پسته با خاک‌های سبک و متوسط و ارقام فندقی، احمد آقایی و اکبری، استفاده از آب با شوری های بیشتر از ۱۸۰۰۰ میکرو موس توجیه اقتصادی ندارد. زیرا مقدار کارکرد در هکتار محصول کمتر از مقدار معادل هزینه جاری (۳۶۰ کیلوگرم در هکتار) است. بنابراین خاموشی چاه­ها با EC های بالاتر از ۱۸۰۰۰ برای تمام خاک‌ها و تمام ارقام پسته سفارش می‌شود. برای باغات با بافت خاک سنگین و رقم کله قوچی این آستانه اقتصادی حتی کمتر می‌باشد (آبیاری باغات پسته با خاک سنگین و رقم کله قوچی با آب‌های با EC های بیشتر از ۱۵۰۰۰ به صرفه اقتصادی نیست).

 

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

امروزه شوری آب و خاک، یکی از معضلات کشاورزان و باغداران و گلخانه داران در سراسر کشور است. منظور از شوری در کشاورزی، وجود نمک و املاح در آب و خاک کشاورزی است. نمک به طور طبیعی در خاک، آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی وجود دارد. رایج‌ترین نمکی که منجر به شوری در آب و خاک می‌شود سدیم کلراید است، امّا مواد دیگری از قبیل منیزیم، کلسیم، پتاسیم و… نیز می‌توانند باعث شوری در آب و خاک کشاورزی شوند.

املاح موجود در آب، با رسوب در اطرافِ ریشه، اکسیژن‌رسانی را مختل نموده، و باعث میشوند فرایند جذب عناصر غذایی به خوبی صورت نگیرد، و در نهایت باعث کاهش راندمان محصول تولیدی گردد. متاسفانه، قبل از آشکار شدن علائم و نشانه‌های شوری در روی زمینِ کشت، ابتدا عملکردِ محصول تحت تاثیر شوری قرار می‌گیرد. یکی از علائمِ ابتدایی شوری آب، غالباً متوقف شدن رشد گیاه است. با شروع شوری، رنگِ سبزِ برگ‌های گیاه کم‌رنگ می‌شود. با زیاد شدن شوری، نوک و لبه‌های برگ‌های مسن‌تر پوسته پوسته شده و می‌سوزد، در نتیجه برگ‌های گیاه می‌ریزد. و شوری‌های بالاتر، در نهایت منجر به مرگ گیاه خواهد شد. گاهی اوقات برگ‌های جوان به رنگِ زرد در می‌آیند، و محصول کشاورزی علامت‌های پژمردگی را از خود نشان می‌دهد، در حالیکه خاک نیز به ظاهر مرطوب به نظر می‌آید.

لطفا وارد پیج اینستاگرام شرکت شوید ، ما رو فالو کنید و استوری های هر روزه ما رامشاهده بفرمایید.

لینک پیج اینستاگرام 👇👇👇

http://www.instagram.com/atie_energ

برای مقابله با شوری آب در باغ پسته دو راه وجود دارد:

 

الف: استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی (آب شیرین کن کشاورزی به روش اسمز معکو س RO)

برای دستیابی به آب‌های شیرین برای تولید پسته، استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن کشاورزی توصیه می‌شود. استفاده از این دستگاه آب شیرین کن کشاورزی باعث میشود تا بازدهی تولید محصول در هر هکتار افزایش یابد، و همچنین از خشک شدن درختان به دلیل شوری جلوگیری شود.

در مورد استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی جهت استفاده در باغات پسته، باید ظرفیت آبی را که می‌خواهیم در شبانه روز تصفیه کنیم محاسبه نماییم، و سپس با داشتن آنالیز دقیق آب، طراحی آب شیرین کن کشاورزی را با دقت بالا انجام دهیم، تا بتوانیم از مزایای بهره بردن از آب سبک در کشاورزی استفاده نماییم.

با توجه به اینکه توانایی دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس(RO)  در به حداقل رساندن املاح و شوری مضر آب بسیار بالا می باشد، به کارگیری این دستگاه برای تصفیه آب درختان پسته توصیه میشود. البته لازم به ذکر است که نصب این دستگاه نیازمند هزینه اولیه و هزینه نگهداری می­باشد که برای محصولات با ارزش کشاورزی مانند پسته صرفه اقتصادی دارد.

اصلاح آب شور و استفاده از آب شیرین، با ممانعت از خشک شدن باغ پسته، از سرمایه‌های کشاورزان صیانت می‌کند. شرکت آتیه انرژی تلاش، مجری و تولید کننده انواع آب شیرین‌کن‌های کشاورزی، این افتخار را دارد که برای کشاورزان زیادی در سطح کشور، آب شیرین‌کنِ کشاورزی نصب نموده، و توانسته رضایت کشاورزان را جلب نماید. با استفاده از دستگاه آب شیرین کن می­توان EC یا شوری آب را به میزان دلخواه پایین آورد و در شیرین­سازی آب هیچ محدودیتی وجود ندارد. البته همانطور که بیان شد، دستگاه­های آب شیرین کن علاوه بر هزینه اولیه، هزینه­های سالانه تعویض ممبران نیز دارند. مساله دیگر در مورد آب شیرین کن­های کشاورزی وجود پساب یا دور ریز آب است. با توجّه به این که دور ریزِ آب شیرین‌کن، آبی به مراتب شورتر از آب ورودی به دستگاه است، گاهی اوقات با مخالفت سازمان محیط زیست همراه است، و احتمال اینکه چاه‌های اطراف را شور نماید نیز وجود دارد. به همین دلیل، باید طراحی آب شیرین‌کن‌های کشاورزی با حداقل دور ریز آب به گونه‌ای انجام شود، که هم مشکل کم آبی برطرف شود و هم اینکه چاه‌های اطراف شورتر از سابق نشوند. لذا شرکت آتیه انرژی تلاش در چند سال اخیر، با استفاده از کارشناسان برجسته و تجربیاتی که در اختیار داشته، توانسته است آب شیرین‌کن‌هایی با حداقل دوریز آب را طراحی کند که مشکلات زیست‌محیطی را به حداقل برساند.

 

 

ب: استفاده از پکیج مغناطیسی به منظور کاهش تاثیرات منفیِ شوری آب

در صورتیکه کشاورزان نتوانند سرمایه اولیه نصب آب شیرین کن را تهیه کنند، نباید نسبت به شوری آب بی تفاوت باشند، بلکه باید شوری آب را مدیریت کنند که مبادا بعد از مدتی خاک نیز شور شده و غیر قابل استفاده شود. یکی از راه‌های مدیریت شوری آب و خاک، استفاده از پکیج مغناطیسی می‌باشد که در این روش با ایجاد یک میدان مغناطیسی حلالیت آب بالا رفته و تاثیرات تاثیرات منفیِ شوری آب به حداقل ممکن می­رسد.

آب مغناطیسی، آبی است که با عبورِ جریانِ آب از میانِ یک میدان مغناطیسی حاصل می‌شود. این روش به عنوان یک روش غیر شیمیایی کاربرد دارد، و طیِ آن مولکولهای آب دیونیزه شده، و اثراتِ سختیِ آن کاهش می‌یابد. آب مغناطیسی در سالهای اخیر به طور گسترده در صنعت، کشاورزی و… استفاده شده است، و برخی از کاربردهای مفید آن در تحقیقات دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته است. با توجّه به اینکه مولکولِ آب، یک مولکول قطبی است، و در دو طرفِ خود بارهای مثبت و منفی دارد، در حالت طبیعی این مولکولهای آب یکدیگر را جذب کرده و به شکل خوشه (cluster) در می‌آیند.

به عبارتِ دیگر در آبِ معمولی، ما به جای مولکول‌های منفردِ آب، خوشه‌های آب داریم. وقتی این خوشه‌های آب در معرضِ میدان مغناطیسی با قدرت و شدّتِ مناسب قرار بگیرند، شکسته شده و به خوشه‌های ریزتر تبدیل می‌شوند. بنابراین بطور خلاصه آب مغناطیسی، آبی است که که در آن خوشه‌های آب شکسته شده، و آب ریزتر و نرم‌تر از آب معمولی است. در نتیجه‌ آب مغناطیسی خواصّی پیدا می‌کند که در کشاورزی، صنعت، پرورشِ دام و طیور و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مستندی در ذیل بارگزاری شده است .در این مستند اثر آب پردازش شده  مغناطیسی روی محصول جو و پسته در آب بسیار شور مورد ارزیابی قرار گرفته است.حتما با دقت این مستند را مشاهده بفرمایید

 

 

برخی از مهمترین تاثیرات آب مغناطیسی بر روی محصول پسته عبارتند از:

  • تناژ پسته در هر هکتار بالا میرود.
  • رشد سرشاخه ها بهتر شده، و کیفیت محصول نسبت به آب معمولی بالاتر می­رود.
  • درخت پسته زودرس می­شود، و نسبت به باغات مجاور محصول پسته زودتر وراد بازار میشود.
  • اونس پسته بالاتر رفته و خندانی آن نیز به مراتب بیشتر می‌شود.
  • پوکیپسته کمتر می‌شود.
  • ماندگاری برگ‌های پسته بیشتر می‌شود.
  • مشکل گرفتگی و رسوب در نازلها و تجهیزات آبیاری تحت فشاری رفع میشود
  • و….

 

تکنولوژی آبیاری مغناطیسی در باغات پسته به مقاومت گیاه در برابر شوری کمک میکند.

همانطور که پیش­تر توضیح داده شد، تنها راه حذف کامل شوری آب، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی است، امّا زمانی که کشاورز توانایی مالی برای استفاده از این دستگاه را ندارد، نمی­تواند محصول زیر کشت خود را با آبی که شرایط مناسبی ندارد آبیاری کند.

در این قسمت، برخی از مهمترین خواص آب مغناطیسی بطور خلاصه بیان می‌شوند و در ادامه بیان تفصیلی آن می‌آید:

– حلالیتِ آب مغناطیسی بیشتر از آب معمولی است. این خاصیت شبیه خاصیت آب جوش نسبت به آب معمولی است که حلالیت بالاتری دارد، در نتیجه یک حبّه قند در آب جوش نسبت به آب معمولی بهتر حل می‌شود. چون حلالیت آب مغناطیسی بیشتر از آب معمولی است، در نتیجه عناصر غذایی را بهتر و بیشتر از خاک شسته، و در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

– نفوذپذیریِ آب مغناطیسی هم بیشتر از آب معمولی است. در نتیجه بهتر و بیشتر در خاک نفوذ کرده، و بهتر و بیشتر جذب گیاه می‌شود. یعنی گیاه با آب کمتری سیراب می‌شود و اصطلاحاً فرآیند هیدراته شدن بهتر انجام می‌شود.

– از طرف دیگر، همانطور که در قسمت قبل بیان شد، چون حلالیت این آب بیشتر از آب معمولی است، و عناصر غذایی بیشتری را از خاک شسته و در اختیار گیاه قرار می‌دهد، در نتیجه جذب عناصر غذایی توسط گیاه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مصرف کود هم تا حدّی کاهش پیدا می‌کند.

– نکته‌ی مهم دیگر این است که، در آب معمولی، آب به صورت عمودی در خاک نفوذ می‌کند. ولی در آب مغناطیسی، آب در جهاتِ مختلف در خاک نفوذ می‌کند، یعنی پیازِ رطوبتی بزرگتر می‌شود. در نتیجه ریشه‌زائیِ گیاه بهتر و بیشتر انجام می‌شود، و آب و هوا بهتر در دسترس ریشه‌ی گیاه قرار می‌گیرد. همچنین آب مغناطیسی، خاک را نیز اصلاح می‌کند. آبشویی با آب مغناطیسی، یک روش برای احیای خاک‌های شور است، زیرا در هر مرتبه آبیاری با آب مغناطیسی، یک مقدار از شوری به اعماق پایین‌ترِ خاک پس زده می‌شود و در واقع خاک اصلاح می‌شود.

در ادامه با تفصیل بیشتر، خواص آب مغناطیسی بیان شده است:

آب در حالت عادی یا غیر مغناطیسی، از خوشه‌های مولکولی بزرگ، در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. این مولکولهای خوشه‌ی آب، ساختاری شُل و نامنظم دارند. تنها خوشه‌های کوچکتر آب میتوانند از غشاء سلولی عبور کنند، بنابراین آب معمولی به آرامی جذب می‌شود، و برای هیدراته کردن و سیراب کردنِ گیاه، به آب بیشتری نیاز است. همچنین، عوامل سمّی و آلاینده میتوانند به این مولکول‌های خوشه آب با ساختار شل بچسبند، و وارد غشای سلولی شوند. امّا در آب مغناطیسی، عوامل سمّی نمی‌توانند وارد ساختارِ آب شده و با خوشه‌های آب پیوند برقرار کنند. در واقع مغناطیس، آب را پاستوریزه می‌کند.

این ویژگی‌های ضدّ میکروبی و ضد باکتریایی، آب مغناطیسی را به یک ترکیب زیست‌دوست برای سلول‌های گیاهی و حیوانی تبدیل می‌کند. گیاهان برای رشدِ مطلوب و فرآیند فتوسنتز، نیاز به جذب آب و مواد غذائی از خاک دارند. هنگام آبیاریِ گیاهان با آب معمولی، خوشه‌های مولکول آب به آرامی جذب می‌شوند، و مقدارِ کمی از عناصر غذائی در آب حل می‌شوند و در دسترس گیاه قرار می‌گیرند. بنابراین، عمده‌ی مواد غذائیِ موجود در خاک توسط گیاهان استفاده نمی‌شوند. زمانی که گیاه با آبِ معمولی (که سختیِ آن بالاست) آبیاری شود، لایه‌ای سفید و سخت از بی‌کربناتِ کلسیم و کربنات‌ها روی سطحِ خاک تشکیل می‌شود، و بخشی از بی‌کربنات‌های کلسیم توسط آب شسته شده و در خاک نفوذ می‌کنند و سپس روی ریشه‌ی گیاه نشست می‌کنند، در نتیجه گیاه مجبور است برای ادامه‌ی زندگی خود ریشه‌های اضافی تولید کند، که این موضوع روندِ رشدِ طبیعی گیاه را به خاطر صرفِ انرژیِ اضافی مختل می‌کند. امّا در آب مغناطیسی، به دلیل افزایشِ مولکولهای آب در واحد حجم، بر حلالیتِ آب افزوده شده و در نتیجه تواناییِ آب برای جذبِ کاتیونها و آنیونها افزایش یافته، و مقدار بیشتری از نمک‌‌های مفید به ویژه بی‌کربنات‌ها توسط گیاه جذب می‌شوند.

در اثر آبیاری با آب مغناطیسی، به دلیل نفوذِ بیشترِ آب در خاک، میزانِ تبخیر از سطح خاک نسبت به آبیاری با آب معمولی کمتر خواهد بود. در این شرایط، حرکتِ املاح به سمت لایه‌ی سطحیِ خاک، و همچنین به دلیل خنثی شدنِ بار الکتریکی، تجمع نمک‌ها در اطراف ریشه کاهش می‌یابد. با افزایش جذب املاح معدنی و نمک‌های مفید و عناصر موجود در آب و خاک، میتوان کودِ کمتری مصرف نمود. ضمن اینکه به دلیل کوچکتر شدن مولکولهای آب و افزایش توانائی جذب آن توسط گیاه، مصرف آب نیز کاهش می‌یابد. وزن، طول، تعداد برگ‌ها و محتوای کلروفیل گیاه، به طور مثبت تحت تأثیر آب مغناطیسی قرار می‌گیرند، و افزایش پیدا می‌کنند. اِعمالِ میدان مغناطیسیِ قوی روی آب، می‌تواند میزان کل جامدات محلول (TDS) را در آب کاهش دهد.

در نتیجه آب مغناطیسی، اثراتِ منفیِ شوری را کاهش می‌دهد. با عبور آبهای لب شور و آبهای با EC بالا از میدان الکترومغناطیسی، می‌توان از این نوع آب برای آبیاری استفاده کرد.

آبهای لب شور و آبهای با EC بالا به دو دلیل برای آبیاری گیاهان مناسب نیستند:

اولاً: موجب رسوب نمک در ریشه گیاه شده و باعث کاهش چرخش تغذیه سلولی گیاه (cellular circulation) می‌گردد.

ثانیاً:‌ موجب رسوب نمک‌ها در خاک شده که افزایش سفتی خاک و کاهش نفوذپذیری آب در خاک را در پی دارد. اگر آب لب شور در معرض میدان مغناطیسی با پهنای باند و انرژی مناسب قرار بگیرد، تشکیل لایه‌های سفت و سخت، و گرفتگی خلل و فرجِ خاک را شاهد نخواهیم بود.

توجه شما را به مشاهده یک مستند دیگر جلب میکنیم .در این مستند  روی محصولات کاهو پیچ ،کلم بروکلی و سیب زمینی سیستم آب پردازش شده مغناطیسی مورد ارزیابی قرار گرفته شده است 

 

در ابتدای این صفحه یک کلیپی از تاثیرات آب مغناطیسی در کشاورزی ارسال شد .توجه شما رو به مستند دیگری درباره تاثیر آب مغناطیسی در کشاورزی جلب می نماید

 

فیلمی که ملاحظه میفرمایید در شهرستان برازجان تهیه شده است .صاحب مزرعه ده هکتاری آقای حاج کرم ذوفنون است که در آب شور با ای سی بالای 4200 کشت گوجه فرنگی انجام داده و از نتایج اخذ شده توسط دستگاه آب پردازش شده مغناطیسی رضایت دارند .حتما توصیه می شود فیلم فوق با دقت ملاحظه شود

مستندی از تاثیرات آب پردازش شده مغناطیسی از شبکه یک سیما پخش شد .گوشه ای از این مستند را برای شما سروران گرامی در زیر بارگزاری کرده ایم که خواهشمندیم جهت افزایش بهره وری در کشاورزی با دقت کل این فیلم مشاهده شود

 

مستند دیگری که حتما مشاهده آن را برای درک بیشتر موضوع توصیه میکنیم مستند ذیل است که تاثیرات آب مغناطیسی روی آب های سخت را بخوبی نشان داده است .در این قسمت نتیجه روی  محصول خرما ارزیابی شده است

 

فیلم دیگری که مشاهده آنرا به شما توصیه میکنم پروژه پایلوت و آزمایشی کشت سیب زمینی با آبیاری مغناطیسی زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی اجرا شده در شهرستان قوچان می باشد

 

 

  • تلفکس جهت  مشاوره : ۰۲۱۸۸۴۲۰۸۷۸

کلمات کلیدی

ابیاری درخت پسته با اب شیرین ،ابیاری درخت پسته با اب شور ،ریختن نمک پای درخت پسته ، فاصله درخت پسته از آب ، بهترین روش ابیاری درخت پسته ، درخت پسته چقدر اب میخواد ،فواید نمک برای درخت پسته ، ابیاری درخت پسته در اردیبهشت ،علت خشک شدن درخت پسته بعد از پیوند ،ابیاری درخت پسته،آبیاری درخت پسته، آبیاری پسته

 

5/5 - (1 امتیاز)

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا