اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

ابیاری درخت پسته با اب شیرین و تاثیر عملکرد آن

قبل از اینکه مطالب این صفحه را مطالعه بفرمایید توصیه می شود به فیلمی که در ابتداری صفحه بارگذاری شده است توجه بفرمایید 

آیا میدانستید با مغناطیسی کردن آب در کشاورزی، میتوانید جذب عناصر از خاک را بالاتر برده، و شاهد کاهش مصرف آب، و افزایشِ برداشتِ محصول با کیفیتی بالاتر باشید؟

آبیاری درخت پسته با آب شیرین بهترین حالت برای رشد می‌باشد، ولی با شور شدن آب و بالا رفتن ای‌سی، برداشت محصولِ پسته، سیرِ نزولی خواهد گرفت.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

منظور از شوری در کشاورزی، وجود نمک در آب و خاک کشاورزی است. نمک به طور طبیعی در خاک، آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی وجود دارد. رایج‌ترین نمکی که منجر به شوری در آب و خاک می‌شود سدیم کلراید است، امّا مواد دیگری از قبیل منیزیم، کلسیم، پتاسیم و… نیز می‌توانند باعث شوری در آب و خاک کشاورزی شوند.

املاح بیش از حدی که در آب موجود است، می‌تواند با رسوب در اطرافِ ریشه، اکسیژن‌رسانی را مختل نموده، و باعث شود فرایند جذب به خوبی صورت نگیرد، و در نهایت باعث کاهش راندمان محصول تولیدی گردد. متاسفانه، قبل از آشکار شدن علائم و نشانه‌های شوری در روی زمینِ کشت، ابتدا عملکردِ محصول تحت تاثیر شوری قرار می‌گیرد.

یکی از علائمِ ابتدایی شوری آب، غالباً متوقف شدن رشد گیاه است. با شروع شوری، رنگِ سبزِ برگ‌های گیاه کم‌رنگ می‌شود. با زیاد شدن شوری، نوک و لبه‌های برگ‌های مسن‌تر پوسته پوسته شده و می‌سوزد، در نتیجه برگ‌های گیاه می‌ریزد. و شوری‌های بالاتر، در نهایت منجر به مرگ گیاه خواهد شد. گاهی اوقات برگ‌های جوان به رنگِ زرد در می‌آیند، و محصول کشاورزی علامت‌های پژمردگی را از خود نشان می‌دهد، در حالیکه خاک نیز به ظاهر مرطوب به نظر می‌آید.

لطفا وارد پیج اینستاگرام شرکت شوید ، ما رو فالو کنید و استوری های هر روزه ما رامشاهده بفرمایید.

لینک پیج اینستاگرام 👇👇👇

http://www.instagram.com/atie_energ

مستندی در ذیل بارگزاری شده است .در این مستند اثر آب مغناطیسی روی محصول جو و پسته در آب بسیار شور مورد ارزیابی قرار گرفته است.حتما با دقت این مستند را مشاهده بفرمایید

کشاورز محترم آقای نریمانی، از روستای علی‌آباد‌چی از توابع استان اصفهان در این مستند، بیان می‌کنند که پس از نصب دستگاه مغناطیسی، تاثیرات مطلوب زیر را مشاهده کرده‌اند:

* در قطعه زمینی که کشتِ جو به سختی انجام میشد، به حدّی که حتّی میزان محصول به اندازه بذر مصرف شده هم نبود، پس از نصب دستگاه مغناطیسی، رشد چشمگیرِ محصولِ جو ایجاد شد. به حدّی که سرخوشه‌ها سنگین شده و بر روی زمین قرار گرفتند.

* در قطعه زمینی که باغِ پسته قرار داشت، سرسبزی و شادابی درختان پسته، بسیار بیشتر از درختان پسته مجاور این باغ بود.

رشد سرشاخه‌ها بیشتر و پسته‌ها خندان‌تر شدند.

همچنین کمترین میزان خسارت و تلفات نسبت به تغییر شرایط محیطی ایجاد شد، در واقع درختان این باغ نسبت به شرایط محیطی مقاوم‌تر شدند.

 

تاثیر ابیاری درخت پسته با آب شیرین

اصلاح آب شور و استفاده از آب شیرین، با ممانعت از خشک شدن باغ پسته، از سرمایه‌های کشاورزان صیانت می‌کند. شرکت آتیه انرژی تلاش، مجری و تولید کننده انواع آب شیرین‌کن‌های کشاورزی، این افتخار را دارد که برای کشاورزان زیادی در سطح کشور، آب شیرین‌کنِ کشاورزی نصب نموده، و توانسته رضایت کشاورزان را جلب نماید. لازم به ذکر است که در چند سال گذشته چند تَن از باغداران پسته در استان کرمان اقدام به خرید و نصب دستگاه آب شیرین‌کن کشاورزی نموده‌اند، ولی با توجه به این که طراحی‌های مناسبی در بحث اسمز معکوس صورت نگرفته است، پساب و دور ریز زیادی داشته‌اند، که با مخالفت سازمان محیط‌زیست رو به رو شده است. با توجّه به این که دور ریزِ آب شیرین‌کن، آبی به مراتب شورتر از آب ورودی به دستگاه است، احتمال اینکه چاه‌های اطراف را شور نماید نیز، وجود دارد. به همین دلیل، باید طراحی آب شیرین‌کن‌های کشاورزی با حداقل دور ریز آب به گونه‌ای انجام شود، که هم مشکل کم آبی برطرف شود و هم اینکه چاه‌های اطراف شورتر از سابق نشوند. لذا شرکت آتیه انرژی تلاش در چند سال اخیر، با استفاده از کارشناسان برجسته و تجربیاتی که در اختیار داشته، توانسته است آب شیرین‌کن‌هایی با حداقل دوریز آب را طراحی کند که مشکلات زیست‌محیطی را به حداقل برساند.

توجه شما را به مشاهده یک مستند جلب میکنیم .در این مستند به سراغ کشاورز نمونه استان تهران آقای لطفی پور رفته ایم،ایشان در منطقه جواد آباد ورامین فعالیت دارند و روی محصولات کاهو پیچ ،کلم بروکلی و سیب زمینی سیستم آب پردازش شده مغناطیسی رو کار کرده اند و باتوجه به اینکه نتیجه مثبت گرفته اند در این مستند رضایت خویش را اعلام کرده اند

تاثیراتی که ایشان در فیلم اعلام میکنند عبارت است از :

افزایش کیفبت و تناژ محصولات

زودرسی محصول

افزایش مقاومت گیاه در برابر شوری آب

حل مشکل گرفتگی قطره چکانها و نازل ها

کاهش مصرف آب کود و سم

 

استفاده از آب مغناطیسی به جای آب شیرین کن:

 

راهکار دیگر، برای کاهشِ تاثیراتِ نامطلوبِ شوری آب در کشاورزی، استفاده از آب مغناطیسی است. آب مغناطیسی، آبی است که با عبورِ جریانِ آب از میانِ یک میدان مغناطیسی حاصل می‌شود.

این روش به عنوان یک روش غیر شیمیایی کاربرد دارد، و طیِ آن مولکولهای آب دیونیزه شده، و اثراتِ سختیِ آن کاهش می‌یابد.

آب مغناطیسی در سالهای اخیر به طور گسترده در صنعت، کشاورزی و… استفاده شده است، و برخی از کاربردهای مفید آن در تحقیقات دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجّه به اینکه مولکولِ آب، یک مولکول قطبی است، و در دو طرفِ خود بارهای مثبت و منفی دارد، در حالت طبیعی این مولکولهای آب یکدیگر را جذب کرده و به شکل خوشه (cluster) در می‌آیند.

به عبارتِ دیگر در آبِ معمولی، ما به جای مولکول‌های منفردِ آب، خوشه‌های آب داریم. وقتی این خوشه‌های آب در معرضِ میدان مغناطیسی با قدرت و شدّتِ مناسب قرار بگیرند، شکسته شده و به خوشه‌های ریزتر تبدیل می‌شوند. بنابراین بطور خلاصه آب مغناطیسی، آبی است که که در آن خوشه‌های آب شکسته شده، و آب ریزتر و نرم‌تر از آب معمولی است. در نتیجه‌ آب مغناطیسی خواصّی پیدا می‌کند که در کشاورزی، صنعت، پرورشِ دام و طیور و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این قسمت، برخی از مهمترین خواص آب مغناطیسی بطور خلاصه بیان می‌شوند و در ادامه بیان تفصیلی آن می‌آید:

– حلالیتِ آب مغناطیسی بیشتر از آب معمولی است. این خاصیت شبیه خاصیت آب جوش نسبت به آب معمولی است که حلالیت بالاتری دارد، در نتیجه یک حبّه قند در آب جوش سریعتر و بیشتر از آب معمولی حل می‌شود. چون حلالیت آب مغناطیسی بیشتر از آب معمولی است، در نتیجه عناصر غذایی را بهتر و بیشتر از خاک شسته، و در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

– نفوذپذیریِ آب مغناطیسی هم بیشتر از آب معمولی است. در نتیجه بهتر و بیشتر در خاک نفوذ کرده، و بهترو بیشتر جذب گیاه می‌شود. یعنی گیاه با اب کمتری سیراب می‌شود و اصطلاحاً فرآیند هیدراته شدن بهتر انجام می‌شود.

– از طرف دیگر، همانطور که در قسمت قبل بیان شد، چون حلالیت این آب بیشتر از آب معمولی است، و عناصر غذایی بیشتری را از خاک شسته و در اختیار گیاه قرار می‌دهد، در نتیجه جذب عناصر غذایی توسط گیاه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مصرف کود هم تا حدّی کاهش پیدا می‌کند.

– نکته‌ی مهم دیگر این است که، در آب معمولی، آب به صورت عمودی در خاک نفوذ می‌کند. ولی در آب مغناطیسی، آب در جهاتِ مختلف در خاک نفوذ می‌کند، یعنی پیازِ رطوبتی بزرگتر می‌شود. در نتیجه ریشه‌زائیِ گیاه بهتر و بیشتر انجام می‌شود، و آب و هوا بهتر در دسترس ریشه‌ی گیاه قرار می‌گیرد. همچنین آب مغناطیسی، خاک را نیز اصلاح می‌کند. آبشویی با آب مغناطیسی، یک روش برای احیای خاک‌های شور است، زیرا در هر مرتبه آبیاری با آب مغناطیسی، یک مقدار از شوری به اعماق پایین‌ترِ خاک پس زده می‌شود و در واقع خاک اصلاح می‌شود.

در ادامه با تفصیل بیشتر، خواص آب مغناطیسی بیان شده است:

آب در حالت عادی یا غیر مغناطیسی، از خوشه‌های مولکولی بزرگ، در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. این مولکولهای خوشه‌ی آب، ساختاری شُل و نامنظم دارند. تنها خوشه‌های کوچکتر آب میتوانند از غشاء سلولی عبور کنند، بنابراین آب معمولی به آرامی جذب می‌شود، و برای هیدراته کردن و سیراب کردنِ گیاه، به آب بیشتری نیاز است. همچنین، عوامل سمّی و آلاینده میتوانند به این مولکول‌های خوشه آب با ساختار شل بچسبند، و وارد غشای سلولی شوند. امّا در آب مغناطیسی، عوامل سمّی نمی‌توانند وارد ساختارِ آب شده و با خوشه‌های آب پیوند برقرار کنند. در واقع مغناطیس، آب را پاستوریزه می‌کند.

این ویژگی‌های ضدّ میکروبی و ضد باکتریایی، آب مغناطیسی را به یک ترکیب زیست‌دوست برای سلول‌های گیاهی و حیوانی تبدیل می‌کند. گیاهان برای رشدِ مطلوب و فرآیند فتوسنتز، نیاز به جذب آب و مواد غذائی از خاک دارند. هنگام آبیاریِ گیاهان با آب معمولی، خوشه‌های مولکول آب به آرامی جذب می‌شوند، و مقدارِ کمی از عناصر غذائی در آب حل می‌شوند و در دسترس گیاه قرار می‌گیرند. بنابراین، عمده‌ی مواد غذائیِ موجود در خاک توسط گیاهان استفاده نمی‌شوند. زمانی که گیاه با آبِ معمولی (که سختیِ آن بالاست) آبیاری شود، لایه‌ای سفید و سخت از بی‌کربناتِ کلسیم و کربنات‌ها روی سطحِ خاک تشکیل می‌شود، و بخشی از بی‌کربنات‌های کلسیم توسط آب شسته شده و در خاک نفوذ می‌کنند و سپس روی ریشه‌ی گیاه نشست می‌کنند، در نتیجه گیاه مجبور است برای ادامه‌ی زندگی خود ریشه‌های اضافی تولید کند، که این موضوع روندِ رشدِ طبیعی گیاه را به خاطر صرفِ انرژیِ اضافی مختل می‌کند. امّا در آب مغناطیسی، به دلیل افزایشِ مولکولهای آب در واحد حجم، بر حلالیتِ آب افزوده شده و در نتیجه تواناییِ آب برای جذبِ کاتیونها و آنیونها افزایش یافته، و مقدار بیشتری از نمک‌‌های مفید به ویژه بی‌کربنات‌ها توسط گیاه جذب می‌شوند.

در اثر آبیاری با آب مغناطیسی، به دلیل نفوذِ بیشترِ آب در خاک، میزانِ تبخیر از سطح خاک نسبت به آبیاری با آب معمولی کمتر خواهد بود. در این شرایط، حرکتِ املاح به سمت لایه‌ی سطحیِ خاک، و همچنین به دلیل خنثی شدنِ بار الکتریکی، تجمع نمک‌ها در اطراف ریشه کاهش می‌یابد. با افزایش جذب املاح معدنی و نمک‌های مفید و عناصر موجود در آب و خاک، میتوان کودِ کمتری مصرف نمود. ضمن اینکه به دلیل کوچکتر شدن مولکولهای آب و افزایش توانائی جذب آن توسط گیاه، مصرف آب نیز کاهش می‌یابد. وزن، طول، تعداد برگ‌ها و محتوای کلروفیل گیاه، به طور مثبت تحت تأثیر آب مغناطیسی قرار می‌گیرند، و افزایش پیدا می‌کنند. اِعمالِ میدان مغناطیسیِ قوی روی آب، می‌تواند میزان کل جامدات محلول (TDS) را در آب کاهش دهد.

در نتیجه آب مغناطیسی، اثراتِ منفیِ شوری را کاهش می‌دهد. با عبور آبهای لب شور و آبهای با EC بالا از میدان الکترومغناطیسی، می‌توان از این نوع آب برای آبیاری استفاده کرد.

آبهای لب شور و آبهای با EC بالا به دو دلیل برای آبیاری گیاهان مناسب نیستند:

اولاً: موجب رسوب نمک در ریشه گیاه شده و باعث کاهش چرخش تغذیه سلولی گیاه (cellular circulation) می‌گردد.

ثانیاً:‌ موجب رسوب نمک‌ها در خاک شده که افزایش سفتی خاک و کاهش نفوذپذیری آب در خاک را در پی دارد. اگر آب لب شور در معرض میدان مغناطیسی با پهنای باند و انرژی مناسب قرار بگیرد، تشکیل لایه‌های سفت و سخت، و گرفتگی خلل و فرجِ خاک را شاهد نخواهیم بود.

در ابتدای این صفحه یک کلیپی از تاثیرات آب مغناطیسی در کشاورزی ارسال شد .توجه شما رو به مستند دیگری درباره تاثیر آب مغناطیسی در کشاورزی جلب می نماید

 

فیلمی که ملاحظه میفرمایید در شهرستان برازجان تهیه شده است .صاحب مزرعه ده هکتاری آقای حاج کرم ذوفنون است که در آب شور با ای سی بالای 4200 کشت گوجه فرنگی انجام داده و از نتایج اخذ شده توسط دستگاه آب پردازش شده مغناطیسی رضایت دارند .حتما توصیه می شود فیلم فوق با دقت ملاحظه شود

 

مستندی از تاثیرات آب پردازش شده مغناطیسی از شبکه یک سیما پخش شد .گوشه ای از این مستند را برای شما سروران گرامی در زیر بارگزاری کرده ایم که خواهشمندیم جهت افزایش بهره وری در کشاورزی با دقت کل این فیلم مشاهده شود

 

مستند دیگری که حتما مشاهده آن را برای درک بیشتر موضوع توصیه میکنیم مستند ذیل است که تاثیرات آب مغناطیسی روی آب های سخت را بخوبی نشان داده است .در این قسمت نتیجه روی  محصول خرما ارزیابی شده است

در این مستند به شهرستان وحدتیه استان بوشهر رفته ایم و مصاحبه ای با آقای سید محمد موسوی داشته ایم؛ لازم به ذکر است ای سی آب چاه ایشان ۱۲ هزار می باشد. ایشان یک سال و نیم پس از نصب پکیج آب مغناطیسی به نتایج ذیل رسیده اند که در این مستند به آنها اشاره نموده اند:

    • درشت شدن دانه های خرما و به تبع آن افزایش تناژ پرداشت محصول
    • رنگ خرما شفاف تر شده است و ماندگاری آن در سردخانه نیز ببشتر شده است
    • کاهش شوری سطح خاک به دلیل بالا رفتن نفوذپذیری آب و همچنین جذب بهتر
    • بیشتر شدن طراوت و شادابی نخل ها
    • کاهش محسوس تعداد شاخه های خشکیده درخت
    • زودرسی ۱۵ الی ۲۰ روزه نسبت به باغات نخل مجاور

 

فیلم دیگری که مشاهده آنرا به شما توصیه میکنم پروژه پایلوت و آزمایشی کشت سیب زمینی با آبیاری مغناطیسی زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی اجرا شده در شهرستان قوچان می باشد

کلیپی که مشاهده می فرمایید در برنامه مستقیم آبادی شبکه یک سما با اجرای مجری خوب کشورمان آقای واحدی تهیه شده است

نتایج حاصل از تاثیرات آب مغناطیسی روی محصول سیب زمینی به شرح ذیل می باشد

?• افزایش برداشت سیب زمینی نسبت به طرح شاهد .در طرح شاهد حدود ۲۰ تن در هر هکتار سیب زمینی برداشت شده است در صورتی که در طرح آبیاری مغناطیسی برداشت سیب زمینی بالای ۵۰ تن در هر هکتار می باشد

?• قالب شدن محصول کشاورزی بر علف هرز در قسمت طرح نسبت به طرح شاهد

?• در طرح شاهد آفت باعث آسیب رساندن به محصول شده است در صورتی که در طرح آبیاری مغناطیسی ،مشکل آفات به هیچ وجه وجود ندارد زیرا بعد از مغناطیسی شدن آب مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات بالا میرود

 

 

  • تلفکس جهت  مشاوره : ۰۲۱۸۸۴۲۰۸۷۸

 

5/5 - (1 امتیاز)

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا