اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

روش شستشوی ممبران RO در آب شیرین کن اسمز معکوس

اهمیت شستشوی ممبران در آب شیرین کن اسمز معکوس

روش شستشوی ممبران وظیفه اصلی تصفیه آب را در یک دستگاه تصفیه آب صنعتی فیلتر ممبران ایفا میکند. به جهت اینکه از منافذ ریزی که ممبران آب شیرین کن دارد عمل تصفیه انجام می‌شود. لذا تمیز نگهداشتن ممبران از عوامل مهم در بالا ماندن عمر ممبران میباشد.معمولاً بعد از یک مدتی رسوب روی سح ممبران ها می‌نشیند که توسط مواد مرغوب و عالی می‌توانیم بدون اینکه این منافذ بلاز شود مجدد ممبران را احیا نماییم.

عملیات CIP چیست؟

روش شستشوی ممبران (اسیدشویی ممبران) در آب شیرین کن اسمز معکوس بطور اختصار، عملیات CIP نامیده می‌شود. CIP مخفف Clean In Place میباشد موقعی واحد RO به cip احتیاج دارد که گنجایش آبدهی 10-15 کم شده باشد و یا DP تفاضل فشار آب قبل و بعد از ممبران به بیش از 4-5 بار افزایش یابد و یا با افزایش یکباره EC مشاهده گردد. در اینصورت سیستم احتیاج CIP دارد.

هرچند کنترل دما، مقدار تزریق مواد بهسازی آب، سلامت فیلتر کارتریج‌ها و دیگر تجهیزات و پارامترها قبل از انجام CIP لازم است. در پوزیشن نرمال اگر چنانچه سیستم آب شیرین کن اسمز معکوس پارامترهای فوق در حال بهره برداری باشد، نیز سفارش میشود در فاصله زمانی 3 ماه یکبار،CIP ملایم شکل گیرد.

بر اساس منابع شرکت‌های سازنده قیمت ممبران تصفیه آب صنعتی، مواد شیمیایی جهت CIP توصیه میشود، هرچند مواد توصیه شده قابلیت شستشوی ممبران ها را دارند اما، مواد یادشده برای آب‌های معمولی پیشنهاد شده و برای آب‌هایی با آلودگی‌های گسترده ممکن است سودمندی 100% نداشته باشند.

هرچند عوامل رسوبگزار بر اساس کاتیون‌ها نظیر یون کلسیم، منیزیم، آهن وسایر فلزات رایج و ایضاً آنیون‌های سولفات و کربنات، رسوب‌های عمومی در ممبران ها میباشند. لیکن با نظر به این که نفوذ پساب‌های صنعتی به آب‌های سطحی و حضور ترکیبات آلی و برداشت از آب‌های آلوده (Intake) برخی ترکیبات غیرمحلول و پیچیده (Complex) در ممبران ها به وجود آمده که به با مواد شیمیایی رایج قابل شستشوی کامل نمی‌باشند.

روش شستشوی ممبران از سمت دیگر ورود باکتری‌ها به سیستم آب شیرین کن اسمز معکوس به رشد توده‌های باکتریایی به دلیل وجود محیط مطلوب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها، ایجاد Biofouling ها شدید در ممبران ها نموده که با عملیات CIP با کمک ترکیبات اسیدی و قلیایی عمومی، به شکل بی نقص قابل شستو نیستند و می‌بایست در شستشوی ممبران از مواد ضد باکتری کش (بایوساید) بهره گرفت. نکته حیاتی و قابل توجه در پروسه CIP آن است که می‌بایست دقت داشت همهٔ مواد شیمیایی مورد استفاده غیر اکسید کننده و مقدمات صدمه زدن به ممبران ها را فراهم میکند.

از این جهت کنترل pH و ستبریه مواد مورد مصرف در بهینه سازی اثرگزاری بر رسوبات و کاهش اثرات تخریبی بر ممبران و پرشر وسل ها بسیار مهم استبه عنوان مثال بکارگیری از مواد قلیایی قوی در CIP باعث صدمه رسیدن به سطح داخلی پرشر وسل های FRP شده و با حذف ماتریس پلس استز یا اپوکسی سازنده پرشر وسل ها، الیاف شیشه آزاد شده که خود باعث ایجاد انسداد و صدمه به ممبران ها میگردند. الیاف یادشده در دهانه ممبران ها جمع شده و باعث انسداد فیلترها میشوند.

گاهی این الیاف به اشتباه به عنوان الیاف تخریب شده فیلتر کارتریج در نظر گرفته می‌شود و با عوض کردن مدلهای مختلف فیلتر کارتریج سعی بر مرتفع نمودن این مشکل کرده‌اند. زیرا در بیشتر موارد ممبران ها از درون پرشروسل ها خارج نمیشوند و این معضل فقط هنگام تعویض ممبرانه ها قابل مشاهده می‌باشد. برای وثوق از شستشوی کامل ممبران ها، استفاده از مواد شیمیایی مطلوب و بدون ایجاد صدمه به تجهیزات RO سفارش می‌شود.

باتوجه به این که هزینه تهیه ممبران جدید برای دستگاه آب شیرین کن مبلغ بالایی میباشد لذا اگر از ممبران با دقت نگهداری شود هزینه‌های تعویض ممبران به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم ممبران را خوب نگهداری کنیم باید به نکات مربوط به نگهداری آن توجه کنیم. به عنوان مثال: فیلترهای شنی و فیلترهای کربنی به موقع بک واش شود و فیلترهای میکرونی به موقع توعویض شود که املاح فیزیکی و ذرات درشت قبل از این که وارد ممبران شوند توسط سیستم پیش تصفیه حذف شوند تا تأثیر منفی روی ممبران نگذارند.

تاثیر اسکالانت با کیفیت در رسوب ممبران

نکته بعدی انتخاب آنتی اسکالانت خوب برای حفط ممبران و عدم رسوب گزاری روی سطح ممبران شوند. هر چقد آنتی اسکالانت با کیفیت بالا باشد اجازه چسبندگی رسوبات روی ممبران را کم می‌کند. نکته دیگر در بحث نگهداری ممبران تنظیم مناسب آب تولید و پساب می‌باشد. در مواقعی که میزان پساب را از حد استندارد کم‌تر کنیم مجبور می‌شویم املاح بیشتری را از ممبران دستگاه تصفیه آب عبور دهیم که خود این باعث کم شدن عمر ممبران می‌شود. لذا باید به صورت علمی دبی تولید و دبی پساب تنظیم شود.

در مورد کیفیت مواد شست و شوی ممبران نیز باید به این مطلب اشاره کنیم با توجه به این که اصول کار ممبران دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس بر اساس منافذ ریز ممبران هستند لذا اگر از مواد نا مرغوب برای شست و شو استفاده شود باعث می‌شود منتفذ ممبران باز شود و عمر ممبران بشدت کاهش پیدا کند. در بحث اسید شویی ممبران باید این نکته را مد نظر قرار داد که اگر این عمل بخوبی انجام نشود می‌تواند باعث کاهش عمر ممبران شود.

شرکت آتیه انرژی تلاش وارد کننده تمامی محصولات شست و شوی ممبران (اسید شویی ممبران) با کیفیت عالی می‌باشد. خواهشمند است جهت مشاوره رایگان و خرید با شماره زیر تماس حاصل کنید. 02188420878

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید مطالب مرتبط را مطالعه بفرمایید:

بایوساید ویژه ممبران

دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب شیرین کن صنعتی

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

نویسنده: جواد زین الدینی

4/5 - (1 امتیاز)

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا