اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

 

آنتی اسکالانت یک ترکیب شیمیایی ضد رسوب است، که برای جلوگیری از رسوب مواد معدنی در آب مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب، به توضیح فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت خواهیم پرداخت.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی لامپ یو وی کلیک کنید.

ساختار و فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت
فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

بررسی فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

 

آنتی اسکالانت، ترکیبی از یک پلی الکترولیت دی آنیونی به نام پلی دی سدیم پروپان فسفونات است، که با استفاده از فرایند سیکلو پلیمریزاسیون باتلر تولید می شود. فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت بر اساس پایه تشکیل دهنده‌اش متفاوت می‌باشد و معمول‌ترین آنتی اسکالانت، سدیم هگزا متا فسفات با فرمول شیمیایی 6(NaPO3) می‌باشد. همچنین در مقاله دیگر به روش استفاده از آنتی اسکالنت ها پرداخته ایم .

آنتی اسکالانت‌ها بر اساس مواد تشکیل دهنده‌ی آن به دو نوع آنتی اسکالانت پلیمری و فسفاته تقسیم می شوند. همچنین، بر اساس PH آب به سه گروه اسیدی، قلیایی و خنثی تقسیم می‌شوند.

فرمول شیمیایی و ترکیبات آنتی اسکالانت
فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

انواع آنتی اسکالانت

انواع آنتی اسکالانت براساس فرمول شیمیایی آنها متفاوت هستند. برخی از انواع رایج آنتی اسکالانت عبارتند از:

  • سدیم هگزامتافسفات با فرمول شیمیایی 6(NaPO3)
  • پلی‌آکریلاتها با فرمول شیمیایی (C3H4O2)n
  • پلی‌ دی سدیم پروپان فسفونات با فرمول شیمیایی Na2C3H7O6P
  • پلی‌آسپارتات با فرمول شیمیایی (C4H6NO3)n
  • فسفات استرها با فرمول شیمیایی R-O-P(O)(OH)2

همچنین، بسته به پایه تشکیل‌دهنده‌ی آن، فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت ممکن است متفاوت باشد.

آنتی اسکالانت فسفاته:

در ترکیب و فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت فسفاته، گروه عاملی اسید کربوکسیلیک R–COOH و فسفاته P3O4- وجود دارد. این آنتی اسکالانت‌ها، بهترین نوع در جلوگیری از تشکیل رسوبات کربنات و سولفات می‌باشند.

آنتی اسکالانت پایه پلیمری:

این نوع، وزن مولکولی بالا و قدرت پراکنده‌سازی خوبی دارد و برای جلوگیری کردن از ایجاد رسوب در آب‌های سخت و آب‌های شور مانند آب دریا استفاده می‌شود. انواع آنتی اسکالانت پایه پلیمری، همچنین غلظت کمی داشته و غیرسمی می باشند. برخی از پلیمرهای استفاده شده در تهیه این نوع از آنتی اسکالانت‌ها عبارتند از: پلی اکریلیک اسید، پلی مالئیک اسید و پلیمرهای آنیونی. همچنین، احتمال تشکیل جلبک در زمان استفاده از این آنتی اسکالانت بسیار کم می‌باشد. این آنتی اسکالانت‌ها همچنین، قدرت کیلیت کنندگی بالایی دارند که باعث می‌شود عملکرد بهتری داشته باشند.

1- آنتی اسکالانت اسیدی پلیمیری

یک آنتی اسکالانت اسیدی PH<3 دارد. در ترکیب این نوع آنتی اسکالانت ها از مواد پلیمری یا فسفاته با PH اسیدی استفاده می شود.

آنتی اسکالانت اسیدی در کنترل رسوبات بسیار موثر است و به ویژه برای آب با رسوبات کربنات کلسیم به عنوان رسوب شاخص موثر است. از آنتی اسکالانت های اسیدی موجود در ایران می توان به آنتی اسکالانت فوکان 260 و آنتی اسکالانت Avista VITECT 5000 اشاره کرد که دارای PH<3 هستند.

آنتی اسکالانت فلوکم 260 یک آنتی اسکالانت اسیدی است که در کنترل انواع رسوبات موثر است.

2- آنتی اسکالانت های خنثی پلیمیری

گروه دیگری از آنتی اسکالانت ها آنهایی هستند که دارای PH اسیدی نزدیک به خنثی هستند.

محدوده PH در این نوع آنتی اسکالانت ها 5/5-6/5 می باشد. از جمله این نوع آنتی اسکالانت ها می توان به آنتی اسکالانت Avista VITEC 5100-5300 اشاره کرد.

یکی از ویژگی های این نوع آنتی اسکالانت ها این است که در کنترل رسوبات در محدوده وسیعی از PH موثر بوده و با غشاهای مختلف سازگاری دارند.

به منظور بررسی و خرید لیست محصولات، بر روی فیلتر کربنی کلیک کنید.

3- آنتی اسکالانت قلیایی پلیمیری

این نوع آنتی اسکالانت ها دارای PH قلیایی و وزن مخصوص بالایی هستند. یکی از ویژگی های آنتی اسکالانت های قلیایی استفاده از آن ها برای آب هایی با سطوح بالای املاح و TDS می باشد. این نوع آنتی اسکالانت به ویژه برای کنترل رسوبات سولفات مناسب است. از آنتی اسکالانت های قلیایی می توان به Genesis و Flokem190 اشاره کرد.

Genesis Antiscalant در سه کد LF، LS، CAS GENESYS و دارای PH قلیایی است. این نوع آنتی اسکالانت محلول فسفات با وزن مخصوص بالا است که در کنترل طیف وسیعی از رسوبات معدنی مفید است.

علاوه بر این، Genesis Antiscalant را می توان برای کنترل رسوبات فلزی مانند آهن، منگنز و آلومینیوم استفاده کرد. در ساخت و فرمول شیمیایی این نوع آنتی اسکالانت از مواد اولیه پلیمری و فسفاته با PH قلیایی استفاده می شود.

آنتی اسکالانت جنسیس دارای PH> 8 است. یکی دیگر از آنتی اسکالانت های قلیایی فلوکم 190 آنتی اسکالانت است که دارای PH> 10 و وزن مخصوص 1.22-1.32 است.

بسته به سطح TDS ورودی و رسوب نشانگر در آب می توان از هر نوع آنتی اسکالانت استفاده کرد.

شرکت آتیه انرژی با سالها تجربه در زمینه واردات، تامین و فروش انواع آنتی اسکالانت ها با حذف واسطه ها موفق به ارائه انواع آنتی اسکالین ها با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت شده است.

تمامی آنتی اسکالانت های وارداتی این شرکت توسط تیم کنترل کیفی این شرکت بازرسی می شود تا از کیفیت و اصالت محصول قبل از عرضه به مشتریان اطمینان حاصل شود.

ترکیبات فرمولی انتی اسکالانت
فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت

نحوه عملکرد انواع آنتی اسکالانت‌ها

 

عملکرد هر دوی آنتی اسکالانت‌های فسفاته و پلیمری به این صورت است که از طریق ایجاد فاصله و به دام انداختن یون ها، باعث مختل شدن واکنش تشکیل رسوبات در آب‌های عبوری از فیلترهای ممبران می‌شوند و عملکرد و راندمان آن‌ها را بسیار بالا می‌برند. برخی از انواع این ترکیبات ضد رسوب عبارتند از: آمینو فسفونات‌ها، فسفات استرها، آمینو کربوکسیلات‌ها، پلی کربوکسیلیک اسیدها (مانند پلی آکریلیک اسید)، پلی آسپارتیک اسید و کوپلیمرها.

برای انتخاب مناسب‌ترین نوع آنتی اسکالانت بهتر است به ویژگی‌هایی مانند دما و PH آب، نوع و غلظت یون های آن دقت کرده و یک ترکیب ضد رسوب مناسب را انتخاب کنید. گاهی ممکن است از ترکیب چند آنتی اسکالانت برای تصفیه ی آب استفاده شود. یک فرمولاسیون مناسب از این ترکیبات قادر است که باعث کاهش سرعت تشکیل رسوباتی مانند کربنات کلسیم، سولفات باریم، کلسیم و استرانسیم شود. برای ساخت این ترکیبات از سه ماده آنتی اسکالانت پلی اکریل، آنتی اسکالانت سدیم هگزامتافسفات و آنتی اسکالان استفاده میشود .

بیشتر بخوانید

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا