اخبار صنعت تصفیه آب صنعتی و کشاورزی ایران

روش‌ های تصفیه آب آشامیدنی از مدرن تا سنتی

بررسی انواع روش‌ های تصفیه آب آشامیدنی از مدرن تا سنتی

همواره یکی از مهمترین تشویش خاطرهای انسان، مسئله تصفیه آب آشامیدنی بوده است. با توجه به رشد جمعیت و توسعه صنایع مختلف، آلودگی محیط زیست علی الخصوص آلودگی آب افزایش یافته که این خود یکی از مهمترین دغدغه‌های انسان امروز است. سوالی که این جا مطرح می‌شود این است که آیا روش‌ های تصفیه آب آشامیدنی روش‌های قدیمی و سنتی تصفیه آب آشامیدنی، با نظر به آلودگی‌های فراوان زیست محیطی، هنوز هم قابلیت تصفیه آب به بهترین شکل و مناسبترین کیفیت را دارد؟

یا به روش‌های به روز تر و پیشرفته‌تری برای از میان بردن آلاینده‌های صنعتی به منظور تصفیه آب آشامیدنی نیاز است؟ به احتمال فراوان پاسخ دوم درست می‌باشد. اما برای اطمینان از صحت این احتمال می‌بایست روش‌های متداول گذشتهٔ تصفیه آب آشامیدنی را با روش‌های امروزی مقایسه نمود. تصفیه آب و جوشاندن دو نوع از مرسوم‌ترین و رایجترین مدل‌های تصفیه آب شیمیایی می‌باشد. بعد از بررسی این مدل متوجه می‌شویم که علی رغم انجام این روش به منظور تصفیه آب آشامیدنی باز هم مقدار زیادی آلاینده در آب باقی خواهد ماند.

به منظور بررسی و خرید محصولات، بر روی دستگاه تصفیه آب صنعتی کلیک کنید.

روش‌های سنتی تصفیه آب

1- جوشاندن

از دیرباز، جوشاندن روشی برای ضدعفونی کردن و حذف میکروارگانیزم های آب بوده است. جوشاندن به شرط گذشت زمان کافی می‌تواند بسیاری از باکتری‌ها را از میان بردارد. اما نه همه آنها را! بسیاری از باکتری‌ها در اولین لحظات کشته می‌شوند اما برای کشته شدن بقیه نیاز به زمان بیشتری هست.

ایرادات روش جوشاندن آب برای ضدعفونی کردن آن:

صرف مقدار زیادی انرژی و بالا رفتن استهلاک تجهیزات مورد نیاز به منظور تصفیه آب، برای مقداری آب. آب بعد از جوشش بلافاصله قابل بهره برداری نیست و احتیاج به سرد شدن دارد، در هنگام جوشاندن و ایضاً سرد شدن آب، مقدار قابل توجهی از آب تبخیر شده و از بین می‌رود.

روش جوشاندن به دلیل اینکه آلاینده‌های آب را نه تنها از بین نمی‌برد بلکه موجب تغلیظ آن می‌شود برای تصفیه کامل آب و حذف آلاینده‌هایی نظیر نیترات و سرب مناسب نیست و فقط برای ضد عفونی کردن آب توصیه می‌شود. جوشاندن آلاینده‌های شیمیایی نظیر کلر را از بین نمی‌برد بلکه با وجود کلر در آب جوش، آب طعم ماندگی و کهنگی نیز به خود می‌گیرد.

2- روش‌های شیمیایی

برای ضدعفونی کردن اولیه آب دو ماده شیمیایی به نامید و کلر وجود دارد. به دلیل سبکی و ارزانی و سهولت در بکار گیری از آن، استفاده از آن آسان می‌باشد. ید در از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها و تک یاخته‌ها مثمر ثمر است. با همهٔ این تفاسیر هرچه آب سردتر باشد، زمان بیشتری احتیاج دارد تا ید اثر خود را بگذارد و آب را ضدعفونی کند.

به دلیل این که یددر منابع طبیعی مانند خاک وجود دارد، علی القاعده در آب هم یافت می‌شود، لذا اگر ما نیز به شکل مصنوعی ید را به آب اضافه کنیم، دوزید در آب تغییر کرده و کم و زیاد خواهد شد، از این گذشته بیماران تیروئیدی و زنان آبستن هرگز نباید آب حاوی ید بنوشند. بنابراین نتایج استفاده از ید فقط برای تصفیه آب در کوتاه مدت توصیه می‌شود و تصفیه کردن آب با این ماده شیمیایی به مدت زمان بیش از سه ماه، اکیداً توصیه نمی‌شود.

به دلیل این کهید از طعم مطبوعی برخوردار نیست بعضاً به ناچار می‌بایست به آب شکر اضافه کنیم. ماده ضدعفونی کننده دوم، می‌باشد. علی رغم تمام وجوه مثبتی که بهره گیری از کلر برای ضد عفونی کردن آب دارد، دارای مضراتی نیز می‌باشد. تشکیل محصولی به نام تری هالون متان از جمله مضرات استفاده از کلر است که امروزه احتمال سرطانی بودن آن بیشتر ثابت شده است.

به دلیل این که کلر ماده‌ای سمی هست اگر بیتشر از استاندارد به آب اضافه شود موجبات آسیب دیدن اندام‌های داخلی بدن را فراهم می‌کند. ایضاً کلر باعث آنتریک مخاط درونی ریه و بینی می‌شود و برای پوست و موی انسان نیز مضراتی را به همراه دارد. در قسمت دانستنی‌های سایت چندین مقاله راجع به مضرات کلر از آقای هیراب سان موجود است که می‌توانید آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهید. با درک نقاط ضعف روش‌های سنتی تصفیه آب آشامیدنی، به این نتیجه می‌رسیم که امروزه به روش‌های مطمئن‌تری برای تصفیهآب نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی

روش‌های تصفیه آب

روش‌های مدرن و پیشرفته تصفیه آب آشامیدنی

از بین بردن ناخالصی‌ها و آلودگی‌های آویزان حل شده در آب تعریف متداولی از تصفیه آب است. آب این است. هرچقدر ذرات ناخالصی درشت‌تر باشند، جدا کردن آنها از آب راحتر است و بالعکس هرچقدر اندازه این ذرات ریز تر باشد احتیاج به روشهای دقیق‌تری برایتصفیه آب می‌باشد. لذا بر اساس این تعاریف اندازه منافذ فیلترها، مقاومت فیلترها در برابر اقسام آلاینده ها و قابلیت آنها در حذف ناخالصی‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. امروزه فیلترها را از جنس سرامیک، الیاف مصنوعی و کربن ساخته می‌شود.

تعدادی از مناسب‌ترین روشهای تصفیه آب مشتمل بر: استفاده از کربن فعال، روش UF و روش اسمز معکوس است. قابلیت زیادی در حذف مواد شیمیایی مانند کلر، از میان بردن طعم و بوی نامناسب و برخی از آلاینده‌ها دارد. اما علی رغم این توانایی‌های کربن، توانایی در فیلتر کردن ناخالصی‌های محلول و میکروارگانیزمها، را بسیار کم دارد به همین جهت از کربن بیشتر به عنوان پیش تصفیه در مرحله دوم و سوم دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می‌شود و عمدتاً اوقات آن را در کنار روش‌های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون استفاده می‌کنند.

اولترافیلتراسیون روشی است که در پروسه آن، آب را از نی‌های بسیار نازکی که در کناره آنها منافذ بسیار ریز وجود دارد گذر می‌دهند و به این صورت تقریباً همهٔ میکروارگانیزمها و ذرات معلق در آب از آب آشامیدنی حذف شده و آب تماماً روشن وشفاف و ضدعفونی خواهد شد. اما اولترافیلتراسیون توانایی حذف ناخالصی‌های محلول در آب مانند: فلزات سنگین، نیترات، سختی و سنگینی آب را ندارد.

اما روش اسمز معکوس، امروزه یکی از مجهزترین و بهترین روش‌های تصفیه آب آشامیدنی منازل است. اسمز معکوس توانایی این را دارد که انواع ناخالصی‌های موجود در آب نظیر: نیترات، سختی آب، جامدات محلول، کدورت، سرب و فلزات سنگین، رادیوم و بسیاری از مواد آلی محلول را از میان بردارد. لذا اسمز معکوس به همراه کربن فعال پیشرفته‌ترین و بهترین روش تصفیه آبآشامیدنی است که در دستگاه تصفیه آب خانگی بکار گرفته می‌شود

امروزه برای تهیه آب سبک و نرم بهترین انتخاب صنعت گران استفاده از دستگاه اسمز معکوس می‌باشد که بر اساس تکنولوژی فشار اسمزی کار می‌کند و آب بعد از اینکه با فشار از پمپ طبقاتی عبور کرد وارد ممبران می‌شود که وظیفه آن تفکیک آب خالص از آب سخت می‌باشد. در روش آب اسمز معکوس ما می‌توانیم تا ۹۹ درصد املاح داخل آب را گرفته و در نهایت آب با املاح کمتری را در خروجی ممبران داشته باشیم.

کاربردهای دیگر دستگاه تصفیه آب عبارت است از:

  1. تصفیه آب دریا برای تهیه آب شرب. این روش در چند سال گذشته بخاطر کمبود منابع آبهای زیر زمینی در جنوب کشور رواج پیدا کرده است و استفاده می‌شود.
  2. تهیه آب خالص برای صنایعی که نیاز به آب مقطر دارند
  3. تهیه آب برای صنایع دارو سازی
  4. تهیه آب برای کارخانه جات تهیه آب آشامیدنی و یا نوشابه سازی و تهیه آبمیوه‌های خوراکی
  5. استفاده از اسمز معکوس صنعت تولید لبنیات
  6. استفاده از دستگاه تصفیه آب برای قلیظ کردن مواد شیرین زای قلات
  7. استفاده از تصفیه آب در فرایند فلزات یا فلزکاری یا رنگرزی یا صنعت پارچه
  8. استفاده از آب شیرین کن در بازیافت پساب آب در فاضلاب شهری و یا تصفیه پساب صنعتی

نویسنده: جواد زین الدینی

 

امتیاز کاربران post

شرکت آتیه انرژی

شرکت مهندسی آتیه انرژی تلاش بادراختیار داشتن کادری متخصص و متعهد خدمات خود را در زمینه ی مشاوره و طراحی ، ساخت وتولید سیستم ها و فرایندهای جدید تصفیه آب، ساخت واجرای سیستم های تصفیه آب صنعتی و پکیج های تصفیه فاضلاب، خدمات خود را بدین شرح اعلام میدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا